Slimmer werken,
blije klanten
Methode

SMART: Wat betekent het precies?

Je hoort het vaak: “werk jij wel SMART of zullen we dit even SMART maken”. Maar wat betekent SMART nu precies en hoe kan jij dit ook gaan gebruiken? In dit artikel vertellen wij je alles over SMART. SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden De letters SMART zijn zoals je ziet een afkorting, je […]

Methode

Welke feedback methodes zijn er?

Één van de belangrijkste doelen van Lean Six Sigma is continu blijven verbeteren. Dat klinkt makkelijker dan dat het in werkelijkheid is. Continu verbeteren is niet iets wat je als organisatie besluit om van de ene op de andere dag in te voeren. Organisaties gebruiken verschillende tools of technieken om een cultuur te creëren waarin […]

Algemeen

Kwaliteitsmanagement, welke hulpmiddelen kan ik gebruiken?

Kwaliteitsmanagement houdt zich bezig met het streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit voor de klant of organisatie. Hierbij ligt de focus op het verbeteren van de kwaliteit van producten, productieprocessen, diensten of de organisatie zelf. Kwaliteitsmanagement is iets wat niet op één plek binnen de organisatie zit, maar terug moet komen binnen alle afdelingen […]

Tools | Lean

Celproductie en het bereiken van flow

Binnen werkprocessen is men altijd op zoek naar flow. De vraag die daarbij vaak naar voren komt is: hoe kunnen we er voor zorgen dat de waarde toevoegende tijd zo groot mogelijk is en dat er continu aan producten wordt gewerkt? Een mogelijkheid om dit op te lossen is het implementeren van celproductie. Wat is […]

Algemeen

Het belang van SMART doelen

De SMART doelen staan voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. De meeste mensen kennen of herkennen deze vijf termen wel. En ook dat ze verband houden met het formuleren van doelstellingen of acties. Het belang ervan wordt echter minder onderkent. Wellicht is dat ook de voornaamste reden dat doelen zo vaak niet SMART worden […]

Methode

Activiteiten prioriteren met de Eisenhower matrix

De Eisenhower matrix is een kwadrant met meer diepgang dan het tweedimensionale figuur op het eerste oog doet vermoeden. Het wordt gebruikt om prioriteit aan te brengen tussen verschillende activiteiten. Oud-president Eisenhower van de Verenigde Staten zou de geestelijk vader zijn van het model. Naar verluidt heeft het toepassen ervan hem veel succes opgeleverd in […]

Methode

Succesvolle interactie met de ‘Roos van Leary’

De Roos van Leary is een model dat er op het eerste gezicht ingewikkeld uitziet, maar dat eigenlijk niet is (zie figuur 1). In dit artikel leg ik je het model uit aan de hand van een voorbeeld. Geschetste voorbeeldsituatie Wellicht herken je je in de volgende situatie: Je bent in gesprek met een collega […]

Algemeen

Lean Office: continue verbetering in de administratieve omgeving

Het aantal keer dat ik in trainingen en daarbuiten heb uitgelegd dat Lean niet alleen in productie omgevingen van toepassing is, is op 10 handen nog niet te tellen. Natuurlijk is Lean bekend geworden vanuit de successen in de productie omgeving en dan met name bij Toyota. Maar juist Toyota heeft altijd een integrale toepassing […]

Methode

Wat zijn de 7 stappen van autonoom onderhoud?

Ben jij op zoek naar een manier om de prestaties van het machinepark te verbeteren, en daarmee de output? Autonoom onderhoud is één van de vele manieren binnen TPM om continu te blijven verbeteren. Ben jij nieuwsgierig wat autonoom onderhoud is, en of/hoe het iets voor jouw organisatie kan betekenen? Lees dan vooral verder. Waarom […]

Algemeen

Wat is Smart Industry?

Smart Industry, de vierde industriële revolutie. Dat klinkt als een grote gebeurtenis, die ons hele werkende leven op z’n kop zal zetten. Maar waarom hebben er (buiten de insiders) zo weinig mensen van gehoord? Dus wat is het eigenlijk? En waarom is het belangrijk? Lees deze blog en je bent weer helemaal bij. Wat is […]

Chat openen
1
💬 Heb je hulp nodig?
Hi! Kan ik je ergens mee helpen? Open de chat en stel je vraag.