Slimmer werken,
blije klanten
Methode

Training Within Industry (TWI)

Training Within Industry (TWI) is ontstaan tijdens de tweede wereldoorlog. In de Amerikaanse staalfabrieken moesten in korte tijd grote groepen nieuwe werknemers worden ingewerkt. Het belangrijkste kenmerk van TWI is het standaardiseren van werkzaamheden. TWI houdt daarom nauw verband met het breder bekende begrip van de SOP (Standard Operating Procedure). In Amerika werd de TWI […]

Algemeen

Just in Time (JIT): precies op het juiste moment

Just in Time (JIT) is niet alleen een Lean term, maar ook een uitspraak die ons dagelijks leven heeft gehaald. Lever je bijvoorbeeld tijdens je studie een verslag in om 23:55 uur op de dag van de deadline, dan is dat niet ‘op het nippertje’, maar ‘just in time’. En in feite is dat hetzelfde […]

Algemeen

Quality Function Deployment en de relatie met de Voice of the Customer

Binnen Lean en Six Sigma vormt de klant het belangrijke middelpunt. Veel Lean-tools zijn hier dan ook op afgestemd en houden rekening met de Voice of the Customer (VOC). Dit geldt ook voor Quality Function Deployment. Benieuwd hoe dit kwaliteitssysteem je aanmoedigt om diepgaande inzichten te verwerven van je klanten? Lees dan vooral verder. De […]

Algemeen

Kwaliteit leveren? Gebruik ISO-normen

Twee belangrijke onderwerpen binnen Lean en Six Sigma zijn de klant en kwaliteit. Iedere organisatie zou iedere dag bezig moeten zijn met klanten blij maken. Onderdeel daarvan is om zoveel mogelijk, of zo goed mogelijk kwaliteit te leveren richting deze klanten. Ben jij opzoek naar een manier om dit te realiseren? Lees dan vooral verder, […]

Algemeen

Hoe breng je focus aan met Hoshin Kanri?

“Why do companies do the things they do?“, vroeg Simon Sinek zich af. Met andere woorden, wat wil je betekenen in de wereld? Een wasmachine produceren is meer een antwoord op de vraag wat je doet. En een geautomatiseerd proces met een heel hoog first time right gehalte is meer een antwoord op de hoe-vraag. […]

Algemeen

Kijk de video’s, leer de basis van Lean én word White Belt

Wil je snel en makkelijk de basis leren van Lean? Maar heb je geen tijd om lappen tekst te lezen? Zoek niet verder! In deze blog nemen we je in 5 video’s mee langs de belangrijkste Lean onderwerpen. Hierdoor kan jij jezelf, na het kijken en begrijpen van deze video’s, direct al een echte Lean […]

Tools | Lean

Jishuken: managers gaan zelf aan de slag met Lean

Jishuken staat symbool voor het continu verbeteren door managers. Letterlijk betekent Jishuken, autonomie of zelfstandigheid. Zelfstandigheid van managers om met continu verbeteren aan de slag te gaan of om het te leren. Veel managers sturen verbeterteams aan om continu te verbeteren, maar doen zelf niets meer dan het zijn van een sponsor of motivator. De […]

Algemeen

Hoe kan een Gemba walk bijdragen aan verbetering?

Stel je voor: Je bent leidinggevende van een organisatie en ontvangt een rapportage waaruit blijkt dat een groeiend aantal klanten klaagt over de kwaliteit van het geleverde product. De onderliggende oorzaak van de klacht is niet gespecificeerd in de rapportage. Dit betekent dat er veel verschillende factoren zijn die hierin een rol zouden kunnen spelen. […]

Tools | Lean

Lean werken? Start met een verbeterbord!

Een Lean organisatie is wendbaar en flexibel. Denk aan Lionel Messi, de Argentijnse dribbelkoning. Zijn succes zit erin dat hij twee keer meer stappen zet in een voetbalbeweging dan zijn tegenstander waardoor hij snel kan bijsturen. Ook het implementeren van Lean is het best te doen door veel kleine stapjes te nemen in plaats van een […]

Algemeen

Wat je nog niet wist over de kwaliteitscirkel ‘Plan-Do-Check-Act’ (PDCA)

De kwaliteitscirkel ‘Plan-Do-Check-Act’ of PDCA cyclus is zeer bekend en je kan er dan ook veel over lezen. De bedenker ervan is Dr. Edwards Deming. Vandaar dat de kwaliteitscirkel ook wel de ‘Deming-cirkel’ wordt genoemd. Wist je echter dat hijzelf zijn methode de ‘Shewhart-cirkel noemde? Waarom hij dat deed ga ik je uitleggen. Daarnaast zijn […]