Slimmer werken,
blije klanten
Methode

FMEA – Failure Mode and Effect Analyse (+ een voorbeeld)

De FMEA is ontwikkeld door medewerkers van het leger in 1950 voor het bestuderen van problemen die voort zouden kunnen komen uit het disfunctioneren van het militaire systeem. Later is de FMEA ook gebruikt door NASA. En voor het eerst in de auto-industrie door Ford en Toyota. De verschillende fasen: De measure fase is voor het relateren […]

Tools | Process Mining

DMAIC en Process Mining: hoe werkt het?

In een van onze voorgaande blog berichten hebben wij uitgelegd hoe Process Mining Lean Six Sigma kan ondersteunen. Hierbij gaan wij daar dieper op in door te laten zien hoe Process Mining binnen de DMAIC-structuur ingezet kan worden. Binnen elke stap kan de software het project vergemakkelijken, verbeteren en versnellen. Stap 1: Define Bij deze […]

Tools | Lean

De DMAIC-cyclus, 13 Tips & Tricks

De DMAIC-cyclus is bij elke belt bekend. Define: het definiëren van het probleem. Measure: meten van de huidige situatie. Anlayse: het analyseren van de mogelijke oorzaken. Improve: het bedenken van verbeteringen en een uiteindelijke oplossing voor het probleem.  Control: zorgen dat de nieuwe oplossing gebord wordt binnen de organisatie. Maar moet je altijd deze volgorde […]

Tools | RPA

RPA en medewerkers: laat de software je helpen!

Robotic Process Automation (RPA) is een software die bij veel medewerkers voor grote paniek kan zorgen. Vaak zien wij dat medewerkers bang zijn dat de RPA robot hun baan over zal nemen en hen op de deze manier overbodig zal maken. Ze snappen dat het voor managers iets aantrekkelijks is. Wie wilt er nou geen […]

Tools | Lean

Het elimineren van verspillingen

De kern van Lean management draait om het elimineren van verspillingen zodat klantwaardes gemaximaliseerd kunnen worden. Binnen Lean kunnen we processen opdelen in 3 soorten waardes, oftewel values: Klantwaarde (Customer value added) Businesswaarde (Business value added) Geen waarde (non value added) Klantwaarde Klantwaarde kunnen we simpelweg omschrijven als iets waar de klant op wil wachten […]

Tools | Lean

Het KANO-model toepassen

In een van onze vorige artikelen hebben we beschreven wat het KANO-model is en welke plaats het inneemt binnen een verbeterproject. In dit artikel vertellen we hoe je het KANO-model praktisch inzet om je project een stap verder te helpen. Korte samenvatting Als je aan de slag gaat met het verbeteren van processen, is het verstandig te beginnen […]

Tools | Process Mining

Process Mining en Lean Six Sigma

Process Mining is een tool die Lean Six Sigma kan versterken en data sneller kan verwerken en analyseren. In deze blog leggen wij uit hoe Process Mining het elke procesverbeteraar gemakkelijker kan maken en waarom de software (nog) niet op grote schaal wordt gebruikt. Lean Six Sigma In Lean Six Sigma werken wij met de […]

Tools | Lean

De Bono denkhoeden binnen een Lean (Six Sigma) Project

Brainstormen algemeen Binnen een Lean Six Sigma verbeterproject zijn er meerdere momenten waarop je aan de slag kunt gaan met je team om te brainstormen. Er zijn dan ook diverse brainstorm technieken die je in kunt zetten. Belangrijkste doel van een brainstorm is doorgaans het creëren van ideeën over een bepaald onderwerp. Zo kun je […]

Algemeen

Lean methode

Lean is meer dan oude wijn in nieuwe zakken Er zijn weinig omgevingen waar niet over Lean wordt gesproken. Zo hoor je regelmatig in de wandelgangen dat dingen niet ‘Lean zijn’ of er meer ‘Lean gewerkt moet worden’. Maar wat houdt de Lean methode nou precies in? Vraag je het aan Japke-d. Bouma (bekend van […]

Tools | Lean

FAQ over CTQ: Alles wat je moet weten!

In Lean maken we ontzettend veel gebruik van afkortingen: CTQ, DMAIC, PDCA, VOC, FMEA, SMED, QFD, VSM, SIPOC en we kunnen nog wel even doorgaan! In een andere blog hebben we veel uitgeweid over het onderwerp CTQ (‘critical to quality’). Toch merken we in de praktijk dat mensen het lastig vinden om met CTQ aan de […]

Follow by Email
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
LinkedIn