Slimmer werken,
blije klanten
Tools | Lean

Zo maak je gebruik van een Obeya

Je rent van vergadering naar vergadering. Tijdens elke vergadering krijg je weer meer acties op je bordje. En alle nieuwe acties lijken nog belangrijker dan de vorige. Of – ander scenario – je hebt een heel duidelijk plan met je bedrijf of met je afdeling, wat helder bij iedereen zou moeten zijn. Maar het voelt […]

Algemeen

Wat is een proces?

Processen komen we overal tegen. In het dagelijkse werk, maar ook thuis, onderweg of als we ergens zijn. Alles kan je eigenlijk onderbrengen in “een proces”. Buiten werk sta je waarschijnlijk een stuk minder stil bij alle processen die je in je vrije tijd uitvoert en wordt er ook minder vaak iets tegen je geroepen […]

Tools | Lean

De meest gebruikte Lean Six Sigma tools

Lean Six Sigma is een methodologie voor het verbeteren van processen. Bij dit raamwerk zit een metaforische gereedschapskist (toolbox) met daarin Lean Tools. Tijdens de DMAIC-projectstructuur worden deze Lean Six Sigma tools toegepast. Je mag elke tool in elke fase van je project toepassen, maar uiteraard zijn er tools die perfect bijdragen aan het doel […]

Tools | Lean

Dit kan je leren van de Harada methode

In ons nieuwste artikel delen wij de drie belangrijkste lessen over motivatie uit het boek van Takashi Harada. Harada was een atletiekleraar in Japan. Hij gaf les aan kinderen in een achtergestelde wijk. De gehele omgeving en de kinderen zelf waren ervan overtuigd dat ze niet veel zouden bereiken in hun leven. Harada was het […]

Algemeen

Lean & Toyota

Is het jou ook wel eens opgevallen dat er veel Japanse termen gebruikt worden als het gaat om Lean? Tegenwoordig kom je Lean bijna overal wel tegen en als je de term Lean kent, dan heb je vast de term Toyota wel eens horen vallen. Op een of andere manier zijn die twee aan elkaar […]

Algemeen

Lean & Klantwaarde

In een steeds steviger concurrerende economie, dien je als organisatie continu te blijven ontwikkelen om aan de veranderende en steeds kritisch wordende klantwensen te kunnen voldoen. Alleen als je klantgericht opereert en klantwaarde creëert, houd je als organisatie jouw bestaansrecht. Maar wat is klantwaarde? En op welke wijze draagt Lean bij aan het creëren van […]

Algemeen

10 tips voor het motiveren van medewerkers om continue te verbeteren

Hoe zorg je ervoor dat directie en medewerkers gemotiveerd raken om continue te verbeteren? Dit is best een lastige. Niet omdat het onmogelijk is, in tegendeel. Het is een lastige omdat per organisatie en soms zelfs per afdeling, de situatie heel erg kan verschillen. Daardoor verschillen ook de benodigde acties om de motivatie te laten […]

Algemeen

De toekomst van werkprocessen

We bewegen ons steeds meer naar een duurzame toekomst. In dit artikel staan we stil bij wat er nodig is om jouw organisatie en werkprocessen klaar te stomen voor de toekomst. We bespreken niet alleen de shift naar nieuwe procesoptimalisatie-technologieën, maar we staan ook stil bij het belang van samenwerken. Alleen kom je er niet, […]

Methode

Wat wordt er bedoeld met een normale verdeling?

Sommige studies bevatten veel statistiekvakken, denk bijvoorbeeld aan economische studies. P-waardes, percentielen en standaarddeviaties worden hierbij uitgebreid besproken, net als de normale verdeling. Maar wat als je deze achtergrond niet hebt en je toch wil verdiepen in Six Sigma? In dit artikel nemen wij je kort mee in de wondere wereld van kansberekening en gaan […]

Tools | Lean

Zo schrijf je een succesvol implementatieplan

Stel, je bent een project aan het uitvoeren volgens de DMAIC-methode. De probleemstelling is helder, de VOC is opgehaald en meetbaar gemaakt, de root cause is duidelijk en je hebt zelfs al een oplossing! Hoe zorg je er dan voor dat deze oplossing juist geïmplementeerd wordt, zodat je jouw project succesvol kan afronden? Implementatieplan Een […]

[sg_popup id=1]