blije klanten
Denken dat het lukt
Wat maakt nu dat sommige organisaties erin slagen om efficiënter en slimmer te werken terwijl andere organisaties dit niet lukt? Dat is een populaire vraag van veel organisaties bij het begin van een verandertraject tot efficiënter werken. Het antwoord op deze vraag is heel eenvoudig: omdat succesvolle organisaties denken dat het mogelijk is, maakt dat […]
De kosten- en batenanalyse van je projectcharter
Je wilt een verbetertraject starten. Mooi! Maar weet je dan ook dat je een projectcharter (plan van aanpak) moet opstellen? Dit is een belangrijk document met de achtergrondinformatie, scoping, planning, teamsamenstelling en de kosten en baten van het potentieel verbeterproject. Vooral het in kaart brengen van inkomsten en uitgaven geeft een goed beeld. In dit […]
Wat is projectmanagement en hoe verhoudt zich dit tot Lean werken?
Er wil nog weleens verwarring ontstaan als het gaat om de termen: proces-en projectmanagement. Doordat de termen verschillende interpretaties hebben, kan dit leiden tot verschillende inzichten in aanpak en doorvoeren van verbeteringen. Ik leg je het verschil graag uit. Wat is het verschil tussen project- en procesmanagement? Projectmanagement is zoals het woord al zegt: het […]
Lean to the future: Vergroot je productiecapaciteit in Nederland
Ben jij klaar om je productiecapaciteit in Nederland te verhogen? Dan is dit artikel voor jou! Recentelijk zag ik bedrijven, die door het succesvol toepassen van Lean methoden en technieken, hun productiecapaciteit kunnen uitbreiden. Waarom zou je nog werk uitbesteden naar landen met lage lonen, als je het ook hier in Nederland kan doen? Natuurlijk […]
Veranderen in verbinding
Hoe kan je het beste verandering aanbrengen binnen een organisatie? Door met elkaar in verbinding te staan. Continue verbetering, zorgt dat er verandering nodig is. Het is belangrijk dat mensen hierin anders werken en leidinggevenden anders aansturen, waardoor het continu verbeteren in het DNA van de mensen en de organisatie zitten. Mensen werken vanuit gewoonte […]
Continú Verbeteren of Cóntinu Verbeteren?
Donderdagochtend 8 dec 9.05 uur een e-mail van de afdelingsmanager: “In de wandelgang en in gesprekken met mensen heb ik begrepen dat de werkdruk erg hoog is. Het is uiteraard ook einde-jaar en de afsluitingsactiviteiten vragen veel aandacht. Kunnen jullie de continu verbetersessie die gepland staat voor volgende week dinsdag verplaatsen naar eind januari?” Het […]
Hoe kies je een Lean Six Sigma project?
Als manager wil je graag een Lean Six Sigma project uitvoeren om de processen binnen je bedrijf te verbeteren. Maar hoe kies je het juiste project? Hier zijn enkele richtlijnen om rekening mee te houden bij het kiezen van een Lean Six Sigma project: Bepaal de grootste uitdagingen waar je bedrijf momenteel mee wordt geconfronteerd. […]
Overlegstructuren
Hoe maak ik mijn overleg weer zinvol en leuk Zinvol is misschien wel het belangrijkste aan een overleg. Niks vervelender als een overleg waarbij je tijdens het overleg andere dingen doet: even je mail bijwerken, een collega appen, het nieuws checken. Of een overleg waar je wel actief aan deelgenomen hebt, maar waarbij uiteindelijk: niks […]
Heldere rolverdeling in de top cruciaal voor slagen verbetertraject
Dat betrokkenheid vanuit de top onmisbaar is voor een geslaagde organisatieverandering moge inmiddels duidelijk zijn. Minder bekend is dat ook een heldere rolverdeling binnen de top een cruciaal aandachtspunt is. Boudijn Driesen, managing partner bij Bureau Tromp, legt uit waarom het zo uitdagend én belangrijk is dat het directieteam en de toezichtsraad ieder hun eigen […]
Operational Excellence
Zeker in deze tijd van hoge inflatie en hoge energiekosten streven veel organisaties ernaar om hun bedrijfsprocessen efficiënter en dus goedkoper in te richten. Naast een kostenbesparing kan je je hiermee ook onderscheiden in de markt om je marktpositie te verstevigen. Vaak gaat dit onder de noemer van ‘Operational Excellence’. Maar wat is Operational Excellence […]