blije klanten
Teamsamenwerking verbeteren door inzicht in de teamrollen van Belbin
Waarschijnlijk herken je wel het fijne gevoel waarbij je in een team prettig samenwerkte en hierdoor goede prestaties bereikte. Andersom heb je je misschien ook weleens afgevraagd wat de reden is waarom het ene team wel goed samenwerkt en het andere niet? Dr. Belbin deed jarenlang onderzoek naar de effectiviteit van managementteams. Zijn ‘Belbin-teamrolmodel’ is […]
Polca nader beschouwd
Waarom geen Tango maar Polca! In dit betoog ga ik wat dieper in op de methodiek van drastische flow verbetering met behulp van de Polca methode. Steeds kritischer wordende klanten stellen bedrijven voor grote uitdagingen. Klanten zijn niet meer tevreden met een beperkt aanbod, maar wensen anderzijds niet of slechts korte tijd te wachten totdat […]
Project Uitgelicht: Gooise Meren
Gemeente Gooise Meren Gooise Meren is een gemeente in de Nederlandse provincie Noord-Holland. Het heeft ongeveer 56.000 inwoners en heeft een oppervlakte van ongeveer 77 km2 (30 sq mi). Gooise Meren bestaat sinds 2016. Het is een fusie van de voormalige gemeenten Bussum, Muiden, Muiderberg en Naarden. Oostelijk (Naardengebied) en zuidelijk (Bussumgebied) van de gemeente […]
Waarom Lean werken niet werkt …
Dat is een rare uitspraak voor een Lean-consultant/trainer. Iemand die passie heeft voor Continu Verbeteren, graag processen in kaart brengt, dagstarts inricht, verbeterborden maakt. Kortom: ik ben wel overtuigd van het gebruik van de Lean-tools en geloof oprecht in Lean werken en Continu Verbeteren. Maar … Ik geloof dat dit alleen maar duurzaam in een […]
Project uitgelicht: Lean transformatie met behulp van Bureau tromp bij Zorgverzekeraar
Een kort terugblikverhaal van een verbeteradviseur die haar Lean Green Belt praktijkcertificering succesvol heeft afgerond met behulp van Bureau Tromp. Wat was de begin situatie? De dagelijkse gang van zaken was een complex en ongrijpbaar proces geworden. De medewerkers zaten met bergen papierwerk, talloze klantvragen en veel verschillende afdelingen waren erbij betrokken. Er werd gewerkt […]
Efficiëntie – verschillende perspectieven (+ een voorbeeld)
“We moeten efficiënter werken”, “we moeten dezelfde (of meer) productie draaien met minder mensen”. Twee kreten die we in veel organisaties horen, in deze tijden van een krappe arbeidsmarkt. Er moet zoveel mogelijk output gerealiseerd worden, medewerkers moeten bezig blijven. Maar is op deze wijze naar efficiëntie kijken wel de juiste manier? Na het lezen […]
Een goed begin is het halve werk
Coaching bij een Green Belt praktijk opdracht Bij het coachen van deelnemers aan een Green Belt praktijk project heb je als coach veel contact met de deelnemer aan het begin van het project. Wat maakt dat dit in de praktijk vaak nodig is en waarom dat waardevol is? In dit blog gaan we hier verder […]
De klant centraal
Lean stelt de klant centraal. Dat is makkelijk gezegd, de uitvoering vergt nogal wat. Iedereen heeft wel ervaringen in een ziekenhuis of elders, waar je niet het gevoel hebt gehad, dat jij centraal stond. Ook al was je de klant of de patiënt. De baliemedewerker die om je ziekenhuispasje vraagt, zonder de blik van het […]
Ontdek de Kracht van Lean Six Sigma Orange Belt Training
In de dynamische wereld van bedrijfsprocessen is efficiëntie essentieel om succesvol te blijven. Een methode die steeds meer erkenning krijgt, is Lean Six Sigma. Als je op zoek bent naar een kwalitatieve en interactieve leerervaring om de basisbegrippen van Lean Six Sigma te begrijpen, dan is de Orange Belt training van Bureau Tromp de ideale […]
De dagstart uitgelicht
Een goed begin is het halve werk! Een gezamenlijk begin van de dag zorgt ervoor dat je als team nog productiever de dag doorkomt. Een dagstart is de ideale manier om als team bij elkaar te komen voordat iedereen zijn eigen werkzaamheden oppakt. Uiteraard doe je dit dagelijks als je als team hetzelfde werk doet […]