Slimmer werken,
blije klanten
Algemeen

Voorraadbeheer met FIFO

Als organisatie heb je vaak te maken met voorraden. Volgens de principes van Lean is voorraad een verspilling, maar helemaal onmisbaar is voorraad niet. Dan zouden we bijvoorbeeld een lege supermarkt inlopen. Niet echt heel prettig, toch? In bepaalde situaties is het dus noodzakelijk om voorraden aan te houden. Hoe ga je alleen zo goed […]

Algemeen

Hoe verhoudt Supply Chain Management zich tot Lean management?

Globalisering is inmiddels een feit. Waar het ‘vroeger’ heel speciaal was om een boek in Amerika te bestellen, bestellen we tegenwoordig massaal onze spullen rechtstreeks uit China. Voor bedrijven geldt dat al veel langer. Daarmee is de onderlinge afhankelijkheid van de productieketen toegenomen, maar tegelijkertijd ook de complexiteit. Des te meer reden om de ‘supply […]

Tools | Lean

Resultaat behalen met een Verbetermanager

Een vraag die wij veelal krijgen is; hoe begin je nu met Lean en continu verbeteren? Loop jij er ook tegenaan dat de verbeterprojecten niet van de grond komen? Wellicht is een verbetermanager dan iets voor jouw organisatie. Wil jij meer weten over de rol van een verbetermanager binnen een organisatie, en hoe je projecten […]

Methode

De DMAIC tools per fase: welke tool zet je wanneer in?

Denk je aan een Lean Six Sigma verbetertraject, dan denk je aan de 5 fasen van de DMAIC. De 5 fasen bestaan uit: Define, Measure, Analyse, Improve en Control. Het is belangrijk dat je alle fasen doorloopt als je een verbetertraject gaat starten. Echter kan het voorkomen dat je een keer een stap terug moet. […]

Tools | Six Sigma

Hier moet je op letten bij het maken van een RACI

Binnen een organisatie zijn taken en verantwoordelijkheden niet altijd duidelijk belegd. De gevolgen ervan kunnen groot zijn. Bijvoorbeeld dat er langs elkaar heen gewerkt wordt, doordat men tegengesteld of juist dubbelop werkt. Anderzijds kunnen taken blijven liggen omdat niemand zich er verantwoordelijk voor voelt. Dan is de kans groot dat er vroeger of later frustraties […]

Algemeen

Alle zaken die komen kijken bij Change Management

Change Management (of veranderingsmanagement) kost veel energie. We doorlopen een rouwproces om van de oude situatie afscheid te nemen en gaan een onzekere en spannende periode tegemoet in de nieuwe situatie. In deze blog zal ik op beide fasen (het rouwproces & het inlevings- en aanpassingproces) en hun verschillende stadia ingaan. Tegenstrijdige gevoelens over verandering […]

Algemeen

Service design: klantervaring staat centraal

De naam zegt het al, bij service design staat de klantervaring (service) rondom het gebruik van een product/dienst centraal. Het onderzoekt grondig de onderliggende motivatie en toegevoegde waarde van het gebruik van een product/dienst. Dat begrip is vervolgens het startpunt voor innovatie. In deze blog leg ik je er meer over uit. We willen meer […]

Algemeen

Bedrijfsprocessen verbeteren? Deze methodieken en tools helpen je.

Bedrijfsprocessen worden vaak in het leven geroepen om werk te standaardiseren en het werk eenvoudiger te maken. Iedereen werkt volgens dezelfde wijze dus ook de kans op fouten is minder. Maar is dat wel echt zo? Is de huidige manier van werken wel het meest efficiënt, of zijn er mogelijkheden om bedrijfsprocessen te verbeteren? Daar […]

Tools | Lean

Wat kun je met het Kotter Verandermodel?

Een overgroot deel van alle verandertrajecten die er binnen organisaties plaatsvinden, wordt slechts deels of zelfs helemaal niet met succes afgerond. Hoe kan dat? Die trajecten zijn er toch niet voor niks zou je denken. Na jarenlang onderzoek introduceerde Kotter in 1996, in zijn boek Leading Change, de 8 stappen van verandering in het Kotter […]

Algemeen

Wanneer is er écht sprake van klantgerichtheid?

Welke organisatie zegt niet dat het klantgericht is, of dat het de klant centraal stelt. De vraag is dan: Ervaar je dat zelf ook echt zo in de praktijk? Het lijkt er regelmatig op alsof klantgerichtheid alleen bestaat uit een fraai geformuleerde tekst op een website, in plaats van dat er binnen een organisatie écht […]