Voor wie is de Quick Scan?
De Lean Quick Scan is voor organisaties die wel willen verbeteren, maar het lastig vinden om de knelpunten te herkennen. Wellicht herken jij je in de volgende vragen:
- Waar begin je als je wilt optimaliseren?
- Hoe breng ik processen en activiteiten in kaart?
- Hoe herken ik knelpunten in een proces?
- Hoe geef ik taken de juiste prioriteiten?
- Wie is de klant en wat wil de klant?
- Hoe geef ik ‘continu verbeteren’ een blijvende plek in de organisatie?
De uitkomsten geven richting en inzicht in deze vragen en de daarbij behorende uitdagingen. We gebruiken hierbij de technieken uit de DMAIC-cyclus, maar dan kleinschaliger.
Hoe ziet een Lean Quick Scan eruit?
We trappen af met een kick-off, waarna we vervolgens in 1 tot 2 weken tijd de processen inventariseren en analyseren. Het resultaat? Aanbevelingen met een op maat gemaakte aanpak om zo veel mogelijk uit het besparingspotentieel te halen. Hieronder een voorbeeld van hoe de aanpak er uit kan zien (let op: de precieze invulling kan per organisatie verschillen):
