Lean of Lean Six Sigma, wat is nu het beste?

Methode

Lean of Lean Six Sigma, wat is nu het beste?

‘Overtuig jij me maar waarom we ook Six Sigma moeten doen en niet alleen Lean’

Deze vraag kregen we enkele jaren geleden in een MT, waar Bureau Tromp was uitgenodigd. Het MT stond voor de keuze om voor Lean of Lean Six Sigma te gaan.

De vraag kwam van de voorzitter van het MT en de hoogste baas. Er was al een hele voorgeschiedenis voordat het besluit werd genomen om met Lean aan de slag te gaan. Zoals wel vaker waren er voorstanders, tegenstanders, actuele problemen en er waren spanningen tussen de leden onderling. Enkele leden wilden namelijk ook de Six Sigma aanpak en er dreigde nogmaals een kamp te ontstaan van voor- en tegenstanders. De vraag was in deze context dus niet eens zo onlogisch.

Nu is het probleem met dergelijke vragen dat we van geen verkopers zijn, maar adviseurs. Lean en Six Sigma zijn krachtige methodes die hun waarde al ruimschoots hebben bewezen, dus waarom moeten we dan nog gaan overtuigen? Benieuwd hoe onze adviseur dat aan heeft gepakt? Lees dan verder!

Herken je je in het verhaal van onze adviseur? In een Champion sessie nemen we je MT stap-voor-stap mee in de voors en tegens van Lean en Six Sigma en leggen we uit hoe je deze methodes succesvol implementeert!

 

5 of 20 euro

Ik houd wel van een uitdaging op z’n tijd, dus ik besloot op de vraag van de manager in te gaan. Ik vroeg aan de manager, die ik voor het gemak Bert zal noemen, of hij 5 euro van me wilde en haalde ter ondersteuning van mijn stelling 5 euro uit mijn portemonnee. Bert zag deze move duidelijk niet aankomen en zei met enige twijfel dat hij die uiteraard wilde hebben. Wel vroeg hij wantrouwend naar het addertje onder het gras. “Nee geen addertje, nu 5 euro.” Bert wilde deze (uiteraard) wel hebben.

Vervolgens haalde ik een biljet van 20 euro uit mijn portemonnee en vroeg wederom aan Bert of hij die wilde hebben. Uiteraard kwam nu een nog enthousiaster bevestigend antwoord. “Maar,” zei ik. “Je krijgt hem niet nu, maar over twee jaar.” Nu sloeg toch de twijfel toe. Bert kon de nu 5 euro pakken of 20 euro over twee jaar. Het werd Bert duidelijk waar ik naar toe wilde.

Kies je strategie

De vraag is niet of je een keuze maakt tussen Lean of Six Sigma, de vraag is welke strategische richting en welke tactische planning je als organisatie hebt. Met Lean kun je op korte termijn veel binnenhalen, willekeurig bij welk bedrijf. Of het nu in de dienstverlening is of in de industriële sector, je pakt vaak al heel snel door verspillingen uit processen te halen, deze te stroomlijnen en flow te creëren. Kunst is dan om het continu verbeteren erin te brengen omdat als je de processen niet onderhoudt, je na een paar jaar dezelfde oefening opnieuw kunt doen (koop eenmalig een plant, geef deze eenmalig water en verbaas je dan als die na enkele maanden toch niet meer even sprankelend is als toen je hem kocht).

Wil je de echte grote vissen pakken en de echte grondoorzaken aanpakken waarom je wel of niet aan klantspecificaties voldoet, of juist een concurrentievoordeel wilt creëren, dan heb je de Six Sigma aanpak nodig. Deze aanpak kost in eerste instantie meer moeite en levert niet gelijk de opbrengsten op. Maar als de opbrengsten komen, dan vertalen die zich in lagere fout (herstel)kosten, lagere operationele kosten en meer opbrengsten. En uiteraard het belangrijkste, een tevreden klant.

De vraag aan Bert of hij 5 euro nu wilde of 20 euro over twee jaar, gaat dan ook over welke focus je hebt als manager en welke moeite je bereid bent daarvoor te doen.

Hoe het met Bert afgelopen is? Als goede manager wilde hij én de 5 euro én de 20 euro. Bert wilde dus allebei en dan is de vervolgvraag: ‘Wat ben je bereid te doen om dat geld ook daadwerkelijk te incasseren?’ Maar dat is een ander verhaal.

Vond je het interessant om te lezen hoe MT’s aankijken tegen Lean en Lean Six Sigma? We vertellen je graag meer over onze ervaringen in een persoonlijk gesprek.  Bel ons op 030 – 227 0000 of mail via info@bureautromp.nl voor het plannen van een afspraak. We helpen je graag op weg!

Ook interessant:

Volg ons op LinkedIn (we delen onze artikelen met je)

Ga naar WhatsApp