Process stap Potentiele fout mogelijkheid Potentiele effecten van de fout Serverity (Ernst) Potentiele oorzaken / mechanismen van de fouten Occurence (Frequentie) Huidige controle / reguleringen Detection (Ontdekken) RPN Aanbevolen actie
Wat is de stap? Op welke manier kan de processtap fout gaan Wat is de impact op de klant als de fout mogelijkheid niet wordt voorkomen of wordt gecorrigeerd? Hoe ernstig is het effect op de klant? Wat is de oorzaak van de fout in het proces (hoe kan de fout ontstaan?) Hoe vaak verwacht men dat de klacht voorkomt? Wat zijn de huidige controles die de fout voorkomen  of de fout detecteren? Hoe waarschijnlijk is het dat men de fout of oorzaak ontdekt? Risk Priority Number SEV x OCC x DET Wat zijn de acties om de frequentie van de oorzaak te reduceren of om de detectie mogelijkheid te verbeteren
Autorisatie bij pinautomaat Ongeautoriseerde toegang -Ongeautoriseerde geld opnamen
-Erg ontevreden klant
8 Verloren of gestolen pin pas 3 Blokkeren van pin pas na 3 verkeerde codes 3 72  
Autorisatie falen Ge•rriteerde klant 3 Netwerk fout 5 Installeren van netwerk verdeler of om werkvoorraad te verdelen over het netwerk 5 75  
Uitgeven van geld Geld wordt niet uitgegeven Ontevreden klant 7 Biljetten in automaat zijn op 7 Intern alarm voor laag biljet niveau 4 196 Verhogen van minimum bedrag in automaat om een lege automaat te voorkomen
Geld op rekening maar geen geld uitgegeven Erg ontevreden klant 8 -Transactie fout
-Netwerk fout
3 Installeren van netwerk verdeler of om werkvoorraad te verdelen over het netwerk 4 96  
Meer geld gegeven dan klant gevraagd heeft Bank verliest geld 8 -Biljetten aan elkaar vast
-Biljetten verkeerd gevuld
2 Controle tijdens het vullen van de automaat 3 48