White Belt en het nut hiervan voor een organisatie

Algemeen

White Belt en het nut hiervan voor een organisatie

Woensdagochtend 8.00 uur: ik ben vroeg aanwezig om flips voor te bereiden, het stimulatiespel klaar te leggen, foto’s alvast op de tafels voor een introductierondje, nog even de sheets doornemen en koffie.

Vanaf 8.30 uur druppelen de deelnemers langzaam binnen. Sommigen verwachtingsvol naar vandaag, sommigen met de telefoon nog aan het oor of met hun telefoon in de hand voor het beantwoorden van de laatste berichten.

9.00 uur starten we met de in-company White Belt training met 11 deelnemers.

Wat is een White Belt?

Een White Belt training is een kennismaking met de beginselen van Lean werken ofwel Continu Verbeteren. In 1 dag krijgen de deelnemers een beeld van Continu Verbeteren en hoe dit hun kan helpen in het werk.
Een White Belt wordt overal net even anders ingevuld. Bij de White Belt training van vandaag hebben we de focus gelegd op de eerste twee principes: waarde en waardestroom en het laatste principe: perfectie. En hebben we ervoor gekozen om inzicht te geven in het hoe en waarom van een dagstart en het gebruik van de tool: Kleine Kaizen om een probleem aan te pakken.

Waarom een (in-company) White Belt organiseren?

Het doel voor deze organisatie om White Belt trainingen te organiseren is met name om iedereen in de organisatie dezelfde taal te laten spreken. Als we het hebben over verspillingen dat iedereen weet wat ermee bedoeld wordt. Als men bij een dagstart van een ander team gaat kijken dat men weet wat het doel is hiervan. Dat wanneer er een (klein) probleem ontstaat men aan de slag kan met een Kleine Kaizen.

Deze 1-daagse training wordt meerdere keren per jaar gegeven en geeft iedereen in de organisatie de kans om bekend te raken met de termen en de filosofie.

Is een White Belt organiseren voldoende om Lean te laten landen in je organisatie?

Naar mijn idee is alleen White Belt trainingen organiseren niet voldoende. Uiteindelijk wil je dat Lean en Continu Verbeteren breed gedragen wordt in de organisatie, dat het in het DNA van de medewerkers gaat zitten. En dat Continu Verbeteren geen extra taak meer is maar gewoon iets dat normaal is in de organisatie.
Je zult dus ook Green Belt opgeleide medewerkers moeten hebben die grotere verbetertrajecten kunnen oppakken. En Black Belt opgeleide medewerkers om ook op strategisch niveau deze cultuur goed in te bedden. Net hoe groot de organisatie is en wat de ambitie van de organisatie is om Lean werken te gaan gebruiken. Tevens moet de structuur van de organisatie hieraan bijdragen: onder andere procesgericht kijken, met benoemen van proces-eigenaren. Hebben van heldere doelen en deze goed doorvertalen in de hele organisatie etc.

Waarom is een White Belt dan wel nuttig?

Een White Belt training biedt je een basis voor Continu Verbeteren in de organisatie. Een training die toegankelijk is voor alle niveaus in de organisatie. Een eye-opener voor mensen die al heel lang in een organisatie werken om weer nieuwsgierig te worden naar verbeterkansen. Een trigger voor mensen die verbeterkansen zien en niet goed weten wat ze ermee moeten doen. Een basis voor een Continu Verbeter cultuur.

En: het geeft energie!

16.00 uur: de 1-daagse White Belt training is afgelopen, het zit erop voor de 11 deelnemers van deze organisatie. Ze ontvangen een certificaat en gaan blij met elkaar op de foto voor een stukje op intranet. Stuk voor stuk zijn ze erg enthousiast. Ze zijn blij met de inhoud van de training en we krijgen opmerkingen als: Goh deze training zou iedereen moeten volgen. Of: ik ga jullie even vragen mee te kijken met onze dagstart want deze geeft nu geen energie.

Als trainer kijkt Michelle terug op een leuke, inspirerende dag en eindigt ze deze ook vol energie.

Ga naar WhatsApp