Slimmer werken,
blije klanten

Hoe herken je de bottleneck?

Binnen een Lean (Six Sigma) verbetertraject ga je kritisch kijken naar je huidige processen. Welke handelingen voegen waarde toe voor de klant en waar valt nog winst te behalen. Wanneer je dieper in je processen duikt zul je merken dat er altijd bepaalde knelpunten binnen een proces zijn. Een dergelijk knelpunt noemen we de “bottleneck”.

Wat is een bottleneck?

Vrij vertaald vanuit het Engels betekent de bottleneck ‘flessenhals’. Een flessenhals heeft een smalle doorgang voordat je bij het grotere reservoir komt. Het staat symbool voor een kritiek punt binnen een proces. Het vertraagt het gehele proces en heeft dus extra aandacht nodig.

Hoe herken je een bottleneck in jouw proces?

Wanneer je alle activiteiten binnen jouw proces visueel maakt, heb je wellicht al wel een idee waar het project spaak loopt. Wanneer je bijhoudt hoeveel tijd je met een activiteit bezig bent, merk je al snel waar de productie ‘ophoopt’: je vraagt meer van een bepaalde activiteit waardoor het proces (tijdelijk) stil komt te liggen. Dit is je eerste bottleneck.

Hoe lang je bezig bent met het elimineren van een bottleneck, hangt af van de situatie. Soms kan een kleine aanpassing in het proces al voldoende zijn, soms vergt het raakt het meerdere punten in een organisatie of andere processen.

Takttijd, bewerkingstijd, doorlooptijd

Zoals eerder aangegeven herken je de bottleneck wanneer je bijhoudt hoeveel tijd je aan je taken besteed. Met enkel het bijhouden van de tijd die jij aan een activiteit besteed ben je er echter niet. Formules die je helpen bij het herkennen en het vinden van de bottleneck zijn het berekenen van de takttijd, de bewerkingstijd en de doorlooptijd.

De takttijd berekenen

De takttijd geeft het benodigde tempo van een proces of werkdag aan op basis van de klantvraag. Je berekent dit door de beschikbare (productie)tijd te delen door de klantvraag.

takt tijd Lean

  • Beschikbare (productie)tijd: dit is het aantal uren dat jij per dag kunt besteden aan jouw werkzaamheden.
  • Klantvraag: dit kan zowel een interne klant (collega) als ene externe klant zijn.
  • De uitkomst geeft de takttijd aan. Het geeft een indicatie van hoeveel tijd jij beschikbaar hebt om een bepaald product of een bepaalde dienst aan een klant te leveren.

Lees hier meer over de takttijd.

De bewerkingstijd berekenen

De bewerkingstijd is de tijd die je daadwerkelijk aan een taak besteed. De totale bewerkingstijd tel je bij elkaar op.

De doorlooptijd berekenen

Om de doorlooptijd te berekenen heb je de bewerkingstijd en de wachttijden tussendoor nodig. Deze tel je allemaal bij elkaar op. Op deze manier weet je de tijd die het gehele proces in beslag neemt. Een alternatieve methode om de doorlooptijd te berekenen is de Wet van Little. Lees hier meer over de Wet van Little.

Zoek opnieuw naar een bottleneck

Heb je de bottleneck kunnen oplossen? Begin dan weer van voor af aan. Er is namelijk altijd een bottleneck aanwezig.

Tijdsverlies elimineren: onderdeel van derde Lean Principe

Flow is het derde principe van Lean en staat voor ‘continue doorstroming’. Het doel van ‘flow’ is om de dienst of het product volgens de kwaliteitseisen van de klant zonder tijdverlies naar de klant te laten ‘stromen’. Lees hier meer over de 5 Lean Principes.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het herkennen van de bottleneck in jouw processen of heb je hier andere vragen over? Neem contact met ons op via info@bureautromp.nl of bel 030 227 0000. 

 

 

Over de auteur: Bureau Tromp

Chat openen
1
💬 Heb je hulp nodig?
Hi! Kan ik je ergens mee helpen? Open de chat en stel je vraag.