Wendbare organisaties

Je hoort het steeds meer, je moet wendbaar zijn. In tijden van verandering is het belangrijk om je snel aan te kunnen passen. Dit geldt niet alleen voor organisaties maar ook voor jou als individu. Maar wat zijn wendbare organisaties en wanneer ben je nu precies wendbaar?

Agile en wendbaarheid

Voordat we het uitleggen, even wat termen die je vaak voorbij hoort komen als personen het hebben over wendbaar. Agile, dit is niet meer of minder dan de Engelse term voor wendbaar. Het is dus gewoon hetzelfde alleen iedereen gebruikt vaker Agile dan wendbaar.

Wat is een wendbare organisatie precies?

Wanneer ben je als bedrijf nou precies wendbaar? Er is geen vaste definitie, maar je bent wendbaar als je je snel kan aanpassen aan veranderde omstandigheden in de markt. Stel je biedt Lean trainingen aan, door de Coronacrisis is de vraag naar trainingen gehalveerd. Niemand wil immers meer samen met andere in een trainingszaal zitten. Wel zit iedereen zich thuis te vervelen. Dus er is behoefte aan online trainingen. Hoe snel jij je huidige trainingen en faciliteiten hierop kan aanpassen, bepaalt jouw mate van wendbaarheid.

Hoe creëer je wendbare organisaties?

De wijze waarop verantwoordelijkheden zijn belegd, is hét bepalende aspect voor het creëren van wendbaarheid. Heb je een sterk hiërarchische organisatie met vele lagen, dan zal het langer duren voordat besluitvorming heeft plaatsgevonden. Binnen een platte organisatie kan dit vaak veel sneller. Dus wil je Agility creëren binnen je bedrijf, geef de medewerkers de ruimte om zelf te beslissen maar ook om fouten te durven maken. Wendbaarheid gaat immers ook om fouten maken. In vroegere tijden, waarin alles lang duurde werd niet alleen veel tijd besteed aan overleggen maar ook aan analyseren. Hierdoor konden risico’s in veel gevallen beperkt worden. Nadeel is dat hierdoor vaak de kans die zich voordeed ook al weer voorbij was.

Voor wie ben jij Agile?

Niet alleen de vraag hoe je een wendbare organisatie wordt is van belang maar ook waarom? Voor wie doe je dit eigenlijk allemaal als bedrijf? Uiteindelijk betaalt jouw klant je salaris en die betaalt dit alleen als hij klant wordt en/of blijft. Daarom is het creëren van maximale klantwaarde het uiteindelijke doel van jouw reis naar wendbaarheid. Ziet de klant de toegevoegde waarde van alle stappen die jij neemt in jouw productieproces en is hij of zij bereidt om hiervoor te betalen? Niet iedere aanpassing is een verbetering.

Ga naar WhatsApp