Robotic Process Automation (RPA) wordt al in veel branches ingezet, maar in sommige branches nog (onterecht) niet of te weinig. Binnen elke branche bevinden zich namelijk wel repetitieve handelingen die eenvoudig door een RPA robot geautomatiseerd kunnen worden. Zo heeft elke branche wel facturen die verwerkt moeten worden, berekeningen die gemaakt moeten worden, bevestigingsmails die verstuurd moeten worden of offertes die opgesteld moeten worden. Dit kan een software robot eenvoudig overnemen. Hierdoor zijn je medewerkers aanzienlijk minder tijd kwijt aan administratieve taken, wat zij vervolgens in meer inhoudelijke, uitdagende taken kunnen steken. Daarnaast voert de robot de werkzaamheden ook een stuk sneller (en daardoor goedkoper) uit en is 100% accuraat. In deze blog geven wij vier uitermate geschikte branches voor RPA. Wel is het belangrijk om te beseffen dat eigenlijk alle branches voor RPA een match zijn.
Bankenwereld
Als je op internet over geschikte branches voor RPA leest dan komt de bankenwereld hoogst waarschijnlijk het prominents naar voren. Binnen deze branche wordt RPA namelijk al op grote schaal ingezet. Een van de redenen voor banken om te beginnen met RPA is dat banken elke dag een grote hoeveelheid data binnenkrijgen en moeten verwerken. En hierbij verwachten klanten steeds meer van hun bank, terwijl de hoeveelheid data die dagelijks binnenkomt juist stijgt. Banken hebben te maken met hoge concurrentie van elkaar. Als je eigen bank niet meer al je wensen (snel genoeg) kan vervullen dan is het zeer eenvoudig om over te stappen naar een andere bank. Klanten willen hun zaken steeds sneller afgehandeld hebben en verwachten dat banken dit kunnen realiseren. Stel dat jij bijvoorbeeld een nieuwe creditcard wilt aanvragen, want je gaat over twee weken op vakantie. Als je bank dan aangeeft dat dit binnen drie weken verwerkt is dan ga je uiteraard snel bij concurrenten kijken. En als die wel binnen een week een creditcard kunnen leveren dan is de keuze snel gemaakt!
Een RPA robot kan helpen.
Zo kan de robot dit soort aanvragen een stuk sneller verwerken dan werknemers én kan hij 24/7 doorwerken. Zo kan hij dus dag en nacht bezig zijn met het verwerken van creditcard- of hypotheekaanvragen, facturen of aanvragen van nieuwe klanten. Hierdoor daalt de doorlooptijd van het verwerken van een creditcardaanvraag tot slechts enkele minuten! Daarnaast maakt hij hierbij ook nog eens geen fouten. Op deze manier kun je blijven concurreren met andere banken en voorkom je dat klanten snel overstappen. Daarnaast hebben je eigen medewerkers meer tijd voor o.a. innovatie ideeën.
Een andere zeer handige taak waar RPA bij kan helpen is het opsporen van fraude. Banken zijn hier vaak de dupe van en moeten dit dan ook goed aanpakken. Het is echter onmogelijk om dagelijks elke transactie handmatig te controleren. De robot kan dit daarentegen wel! Hij gebruikt hiervoor de ‘als…dan’ methode. Als er bijvoorbeeld een groot aantal transacties in een zeer korte tijd gemaakt wordt dan identificeert de software robot dit als een potentiele fraudezaak. Vervolgens speelt hij dit door naar de afdeling die hierover gaat, welke er naar kan kijken. Hierdoor wordt het voor banken een stuk gemakkelijker om fraudeurs op het spoor te komen.