Geschikte branches voor RPA

Robotic Process Automation (RPA) wordt al in veel branches ingezet, maar in sommige branches nog (onterecht) niet of te weinig. Binnen elke branche bevinden zich namelijk wel repetitieve handelingen die eenvoudig door een RPA robot geautomatiseerd kunnen worden.  Zo heeft elke branche wel facturen die verwerkt moeten worden, berekeningen die gemaakt moeten worden, bevestigingsmails die verstuurd moeten worden of offertes die opgesteld moeten worden. Dit kan een software robot eenvoudig overnemen. Hierdoor zijn je medewerkers aanzienlijk minder tijd kwijt aan administratieve taken, wat zij vervolgens in meer inhoudelijke, uitdagende taken kunnen steken. Daarnaast voert de robot de werkzaamheden ook een stuk sneller (en daardoor goedkoper) uit en is 100% accuraat. In deze blog geven wij vier uitermate geschikte branches voor RPA. Wel is het belangrijk om te beseffen dat eigenlijk alle branches voor RPA een match zijn.

Bankenwereld

Als je op internet over geschikte branches voor RPA leest dan komt de bankenwereld hoogst waarschijnlijk het prominents naar voren. Binnen deze branche wordt RPA namelijk al op grote schaal ingezet. Een van de redenen voor banken om te beginnen met RPA is dat banken elke dag een grote hoeveelheid data binnenkrijgen en moeten verwerken. En hierbij verwachten klanten steeds meer van hun bank, terwijl de hoeveelheid data die dagelijks binnenkomt juist stijgt. Banken hebben te maken met hoge concurrentie van elkaar. Als je eigen bank niet meer al je wensen (snel genoeg) kan vervullen dan is het zeer eenvoudig om over te stappen naar een andere bank. Klanten willen hun zaken steeds sneller afgehandeld hebben en verwachten dat banken dit kunnen realiseren. Stel dat jij bijvoorbeeld een nieuwe creditcard wilt aanvragen, want je gaat over twee weken op vakantie. Als je bank dan aangeeft dat dit binnen drie weken verwerkt is dan ga je uiteraard snel bij concurrenten kijken. En als die wel binnen een week een creditcard kunnen leveren dan is de keuze snel gemaakt!

Een RPA robot kan helpen.

Zo kan de robot dit soort aanvragen een stuk sneller verwerken dan werknemers én kan hij 24/7 doorwerken. Zo kan hij dus dag en nacht bezig zijn met het verwerken van creditcard- of hypotheekaanvragen, facturen of aanvragen van nieuwe klanten. Hierdoor daalt de doorlooptijd van het verwerken van een creditcardaanvraag tot slechts enkele minuten! Daarnaast maakt hij hierbij ook nog eens geen fouten. Op deze manier kun je blijven concurreren met andere banken en voorkom je dat klanten snel overstappen. Daarnaast hebben je eigen medewerkers meer tijd voor o.a. innovatie ideeën.

Een andere zeer handige taak waar RPA bij kan helpen is het opsporen van fraude. Banken zijn hier vaak de dupe van en moeten dit dan ook goed aanpakken. Het is echter onmogelijk om dagelijks elke transactie handmatig te controleren. De robot kan dit daarentegen wel! Hij gebruikt hiervoor de ‘als…dan’ methode. Als er bijvoorbeeld een groot aantal transacties in een zeer korte tijd gemaakt wordt dan identificeert de software robot dit als een potentiele fraudezaak. Vervolgens speelt hij dit door naar de afdeling die hierover gaat, welke er naar kan kijken. Hierdoor wordt het voor banken een stuk gemakkelijker om fraudeurs op het spoor te komen.

Verzekeringsbranche

Ook verzekeringsorganisaties hebben dagelijks te maken met onwijs veel facturen en claims. En ook binnen deze branche is de concurrentie tussen verschillende verzekeringsmaatschappijen hoog. Om klanten tevreden te houden is het dus ook voor hen van belang om zaken snel af te handelen. RPA kan RPA hier eveneens helpen bij het verwerken van claims en het goedkeuren en verwerken van aanvragen van nieuwe klanten.

Ook kan de software helpen bij het naleven van de regel- en wetgeving. Verzekeringen hebben zich aan een hoop wetten en regels te houden (denk bijvoorbeeld aan de privacywetgeving en aan belastingwetten). Vereiste veranderen echter vaak, wat het voor organisaties ingewikkeld maakt om altijd compliant te werken. De processen moeten dan aangepast worden om aan de nieuwe regels te blijven voldoen. Maar ook dan is het vaak nog lastig voor organisaties. Werknemers voeren processen vaak namelijk altijd nét iets anders uit, waardoor het lastig wordt om de regels altijd te volgen. Maar een kleine afwijking door slechts één medewerker kan al tot bijvoorbeeld een hoge boete leiden. En dat wil je natuurlijk niet! De RPA robot voert processen echter altijd hetzelfde uit en volgt altijd alle regels en wetten. De robot werkt altijd aan de hand van vooropgestelde regels en maakt hier geen fouten in. Op deze manier voorkom je onnodige boetes of andere problemen!

Klantenservice

Ook de klantenservice is een van de uitermate geschikte branches voor RPA. Klantenservices krijgen dagelijks te maken met een hoop vragen en klachten. Van de medewerkers wordt verwacht dat zij deze snel afhandelen. Het doel is om niemand lang te laten wachten, aangezien dat de klanttevredenheid doet dalen. Maar voor werknemers kost het vaak veel tijd om alle benodigde informatie op te halen. Dit is vaak veel en bevindt zich in de meeste gevallen in verschillende systemen. Het wisselen tussen deze systemen kost vaak veel tijd en moeite voor werknemers. Voor RPA robots kost dit echter slechts enkele secondes. Zodra de werknemer aangeeft welke informatie nodig is, kan de robot het meteen ophalen en doorspelen naar de werknemer. Deze kan vervolgens meteen aan de slag met de klacht of vraag en deze zo snel afhandelen. Op deze manier hoeven klanten zelf minder lang te wachten én is het voor medewerkers plezieriger werken!

Gezondheidszorg

De werkdruk is binnen de gezondheidszorg onwijs hoog. Een groot probleem is dat verpleegkundigen te weinig tijd hebben voor patiënten en zij dus niet de zorg krijgen die zij wensen. Dit komt deels door de vele repetitieve administratieve werkzaamheden die zij dagelijks nog moeten uitvoeren. Dit is niet alleen zeer vervelend voor patiënten, maar ook voor de verpleegkundigen zelf. RPA kan echter ook hier bij helpen. Zo kan de robot helpen met het werken van facturen of klachten afhandelen. Daarnaast kan robot bijvoorbeeld recepten doorsturen naar de juiste apotheek of patiënten doorverwijzen. Ook kan de robot zich ontfermen over de inschrijvingen van nieuwe patiënten of als patiënten willen overstappen van zorginstelling. Door het wegnemen van dit soort administratieve werkzaamheden houden artsen en verpleegkundigen meer tijd over voor de werkelijke patiënt. Een win-winsituatie dus!

Wil je meer weten over hoe RPA en Lean in de praktijk werken? Volg dan onze RPA Foundation training. Voor meer informatie over onze trainingen kun je altijd contact met ons opnemen. Bel ons op 020 – 2611 875 of mail via info@bureautromp.nl. We helpen je graag op weg!
*Wist je dat als je een training volgt bij Bureau Tromp je korting krijgt op je vervolg training?!

Ook interessant:

Volg ons op LinkedIn (we delen onze artikelen met je)

Of deel het in je netwerk:

Ga naar WhatsApp