Slimmer werken,
blije klanten

RPA en medewerkers: laat de software je helpen!

Robotic Process Automation (RPA) is software die bij veel medewerkers voor grote paniek kan zorgen. Vaak zien wij dat medewerkers bang zijn dat de software robot hun baan over zal nemen en hen op de deze manier overbodig zal maken. Ze snappen dat het voor managers iets aantrekkelijks is. Wie wilt er nou geen lagere kosten, minder fouten en een voorsprong op de concurrenten? Dat zorg er voor dat ze bang zijn dat zij in dit plaatje vergeten worden. Maar dit is absoluut niet waar! Ook voor medewerkers zelf heeft RPA namelijk meer voordelen dan nadelen. Wat houdt deze match tussen RPA en medewerkers dan in? Dat leggen wij in deze blog uit.

Meer tijd voor leuke werkzaamheden

Waarschijnlijk ken je het wel: die eeuwige facturen verwerken, alle gegevens in minstens twee systemen invoeren, geschreven informatie digitaal overtypen en ga zo nog maar even door. Niemand vindt dit soort repetitieve handelingen leuk. Het hoort er helaas bij en je komt er vaak niet onderuit. Of… kan dat wel?

Een RPA robot kan repetitieve handelingen die altijd dezelfde regels volgen namelijk eenvoudig automatiseren, waardoor medewerkers zich hier niet mee bezig hoeven te houden. Op deze manier houden ze ineens een hoop tijd over die ze in leukere, meer inhoudelijke werkzaamheden kunnen stoppen. Dit zorgt niet alleen voor een hogere tevredenheid onder je medewerkers, maar ook voor een hogere productiviteit en kwaliteit van hun werk. Want laten we eerlijk zijn, (bijna) niemand is écht snel in werkzaamheden waarvan je eigenlijk in slaap valt. Als je bezig bent met iets waar je wel plezier uithaalt en waar jij je ook werkelijk voor wilt inzetten dan zul je hier een stuk productiever in zijn. Het is dus eigenlijk een win-win situatie voor zowel managers als medewerkers!

Burn-outs zijn verleden tijd

Burn-outs gebeuren steeds vaker en op steeds jongere leeftijd. Er wordt tegenwoordig veel van medewerkers verwacht en zij willen deze verwachtingen ook waarmaken. RPA kan hier ook bij helpen. Een RPA robot kan veel werkzaamheden van medewerkers overnemen, waardoor de werkdruk aanzienlijk verlaagt. Eveneens kunnen medewerkers zich meer bezighouden met werkzaamheden waar zij plezier uithalen. En dit kost vervolgens minder energie! Deze combinatie zorgt er voor dat ziekte en burn-outs minder voor zullen komen. Je hebt nu namelijk minder lange dagen, welke ook nog eens gevuld zijn met uitdagende en leuke werkzaamheden.

Het aantrekken van geschikt personeel

Door als organisatie RPA robots te implementeren kun je op twee manieren personeel aantrekken. Ten eerste kunnen werkzoekende zich bewust zijn van de twee bovengenoemde voordelen van RPA. Als jij een nieuwe baan zoekt en je hoort dat je bij organisatie X geen saaie, repetitieve werkzaamheden hoeft uit te voeren en dat de werkdruk daar lager ligt dan is dit natuurlijk erg aantrekkelijk. En als je dan moet kiezen tussen deze organisatie X en organisatie Y die geen RPA robots bezit dan is de keuze vaak snel gemaakt. Deze voordelen zijn nu nog niet bij iedereen bekend (voornamelijk onder de technische millennials), naarmate RPA ook bekender wordt binnen andere groepen zal dit een belangrijk punt worden.

Daarnaast kunnen organisaties die gebruik maken van RPA nieuwe medewerkers een hoger salaris bieden (mits zij dit waard zijn). Dit komt omdat organisaties kosten besparen met RPA en hun behaalde resultaten kunnen stijgen door een verhoogde kwaliteit wat weer tot meer te besteden geld leidt. Daarnaast is de inzet van freelancers vrijwel niet meer nodig, aangezien medewerkers zelf extra tijd hebben. De kosten die normaal aan freelancers worden besteed en de kosten die dus vrijkomen door de RPA implementatie kunnen vervolgens ingezet worden voor het aantrekken van getalenteerd en geschikt personeel. Want ook zij zijn natuurlijk gevoelig voor een hoger salaris!

Ben jij nu overtuigd van het nut van RPA? En zie je ook in dat RPA en medewerkers wel degelijk een goede match zijn? Dan is de kans op een succesvolle implementatie ook een stuk groter. Voor een succesvolle RPA implementatie is het namelijk van groot belang dat de medewerkers achter het project staan en zich ook inzetten voor de implementatie. Dit is aan managers om te garanderen. Maar hoe doe je dit? Wij, als Lean Six Sigma experts, kunnen je hierbij helpen. In onze trainingen gaan wij hier uitgebreid op in en laten wij zien hoe je RPA en medewerkers samen laat werken en hoe je hen motiveert voor de implementatie. Lijkt dit je wat? Bekijk ons trainingsaanbod dan eens.

Wil je meer weten over hoe RPA en Lean in de praktijk werken? Volg dan onze RPA Foundation training. Voor meer informatie over onze trainingen kun je altijd contact met ons opnemen. Bel ons op 020 – 2611 875 of mail via info@bureautromp.nl. We helpen je graag op weg!

*Wist je dat als je een training volgt bij Bureau Tromp je korting krijgt op je vervolg training?!

Ook interessant:

Volg ons op LinkedIn (we delen onze artikelen met je)

Of deel het in je netwerk:

Over de auteur: Bureau Tromp

Chat openen
1
💬 Heb je hulp nodig?
Hi! Kan ik je ergens mee helpen? Open de chat en stel je vraag.