Zoals inmiddels velen van jullie weten is Lean Six Sigma een veel gebruikte methode bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Lean Six Sigma richt zich, simpel gezegd, op zaken sneller, beter en goedkoper uitvoeren zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit voor de klant. Maar hoe ziet beter en goedkoper er dan uit? In deze blog gaan we daar verder op in.
Gemakkelijker
Door een proces of taak makkelijker te maken voor een medewerker, resulteert dit meestal in minder tijd en dus minder kosten voor het bedrijf. Dit kan in het uitvoeren van het proces zitten maar kan ook impact hebben op andere factoren. Dit kan ook zijn in termen van de gezondheids- en veiligheidsbelasting die het voor de gebruiker met zich meebrengt. Gemakkelijker is er een die talloze voordelen heeft: het maakt het product beter omdat de medewerker minder moe is en zich beter op zijn taak kan concentreren, de operator kan meer in dezelfde tijd voor elkaar krijgen wat allemaal helpt om het product uiteindelijk goedkoper te maken.
Beter
Elk bedrijf moet altijd op zoek zijn naar manieren om hun producten te verbeteren. Dit kan komen door een component of materiaal te wijzigen, functies toe te voegen, IT-landschappen te veranderen, mensen te trainen of gewoon een assemblageproces te verbeteren. Soms worstelen bedrijven hiermee omdat dit op het eerste gezicht bijna altijd leidt tot hogere kosten. Denk aan de samenhang met defecten of onderbrekingen die kunnen blijven bestaan door geen investeringen te doen. Door te investeren in hoe een product wordt samengesteld kan er weer worden bespaard op de service of onderhoudskosten. Maar wanneer je het product beter wilt maken voor de klant, moet je ook voorzichtig zijn dat je niet meer gaat doen dan wat de klant wil hebben. Maak geen Bentley wanneer alleen een Toyota nodig is. Blijf hierbij altijd denken aan de verwachtingen van de klant, de Voice of the Customer.
Sneller
Zoals het gezegde luidt: “Tijd is geld”, en er is geen plek waar dit duidelijker is dan op de werkvloer. Tenzij iemand met exotische materialen werkt of machines al het werk doen, komt het grootste deel van de kosten voort uit het loon van de medewerkers binnen de organisatie. Geen verbetering is te klein, omdat het besparen van een seconde per medewerker kan leiden tot enorme tijdwinst voor het bedrijf. Hoewel “Tijd is geld” waar is, is “Werk slimmer niet moeilijker” ook waar. Verwacht nooit van een medewerker dat hij sneller werkt door simpelweg zijn inspanningen te vergroten. Dit is fysiek of mentaal niet duurzaam. Het proces moet eenvoudiger worden, waardoor ze sneller kunnen werken. Hier is dus een sterk verband met makkelijker en beter. Door alleen sneller te gaan werken zonder de kwaliteit van het proces in oogschouw te houden kan die uiteindelijk minder goede producten opleveren.