Six Sigma is inmiddels een bekend begrip en heeft vele bedrijven geen windeieren gelegd: Motorola, General Electric, Dupon, American Express, Ford, Citibank, Boeing en vele andere organisaties hebben miljoenen euro’s kunnen besparen door Six Sigma te omarmen. In het verleden heeft Six Sigma zijn gram al verdiend en in de toekomst biedt Six Sigma nog meer mogelijkheden om organisaties, in alle takken van sport, verder te helpen.
Voordat we een sprong nemen in de toekomst is het goed te weten wat Six Sigma is en waar het vandaan komt.
Geschiedenis
In een andere blog hebben we de herkomst en betekenis van Six Sigma uitgelicht. Kort samengevat is Six Sigma een alomvattend systeem voor het behalen, behouden en maximaliseren van bedrijfssucces. Het streeft naar perfectie door processen te verbeteren met behulp van statistiek (The Six Sigma Way).
Motorola startte met het verbeteren van bedrijfsprocessen met behulp van statistiek. Vervolgens heeft General Electric de methode verder geprofessionaliseerd en onder andere de Belt-structuur geïntroduceerd (Yellow Belt, Green Belt, Black Belt, Master Black Belt). De rol van statistische data-analyse speelt een belangrijke rol in Six Sigma.
Binnen de dienstverlening werd in eerste instantie sceptisch gereageerd op de toegevoegde waarde van Six Sigma. De gedachte was dat het meetbaar maken van dienstverlenende activiteiten een flinke kluif was. Inmiddels heeft men zich gerealiseerd dat ook in deze sector veel data beschikbaar is en Six Sigma hun kan helpen in het streven naar bedrijfssucces. Dit succes uit zich in verschillende vormen, onder andere door:
- Het besparen van kosten;
- Het vergroten van de productiviteit;
- Het creëren van een groeiend marktaandeel;
- Klantbehoud;
- Verkorten van levertijden;
- Verminderen van fouten;
- Cultuurverandering;
- Product- en dienstontwikkeling.
Ondanks de bewezen voordelen in het verleden ligt er voor Six Sigma in de toekomst nog meer kansen.
De toekomst
Overal om ons heen worden gegevens verzameld, bewust en onbewust. Data is een ontzettend waardevolle informatiebron. Er wordt ook wel beweerd dat data het nieuwe olie is. Een populaire term die hierin hand-in-hand gaat is ‘big data’.