De naam zegt het al, bij service design staat de klantervaring (service) rondom het gebruik van een product/dienst centraal. Het onderzoekt grondig de onderliggende motivatie en toegevoegde waarde van het gebruik van een product/dienst. Dat begrip is vervolgens het startpunt voor innovatie. In deze blog leg ik je er meer over uit.
We willen meer dan alleen een product/dienst
Vandaag de dag kom je niet meer weg met het leveren van een basic versie met weinig service eromheen. Klanten willen dat een product/dienst functioneel is, dat het er mooi uitziet en dat ze er een aangenaam gevoel bij hebben wanneer ze het afnemen/gebruiken. Als jij het niet levert, dan gaan jouw klanten vroeg of laat naar een concurrent die dat wel levert. Constante innovatie is dus vereist voor lange termijn succes.
Doelgroeponderzoek
Om te ontdekken wat klanten willen en wat hun motivaties zijn om een product/dienst aan te schaffen, wordt bij service design allereerst uitgebreid doelgroeponderzoek gedaan. Klantwensen veranderen, dus het is noodzakelijk om een constante dialoog te onderhouden. Waarom koopt men een bepaald product/dienst? Waar kopen ze het? Wie zijn zij? Wat voor gevoel krijgen ze erbij wanneer ze het gebruiken? Is de doelgroep op te delen in segmenten met andere motivaties? Hoe bereik ik welke doelgroep? Wat is hun koopkracht? Zodoende kom je echt tot de kern van de toegevoegde waarde en betekenis van jouw product/dienst voor een klant of klantgroep.
Co-design
Binnen service design wordt gesproken van co-design en co-productie. Door de klant te betrekken kun je door barrières heen kijken en met baanbrekende innovaties komen. Daarmee bedoel ik echt betrekken. De klant komt fysiek naar jouw kantoor om het product te ervaren, mee te denken en feedback te geven gedurende de ontwikkelfase.
Agile
Centraal binnen service design staat een agile werkwijze. Daarmee bedoel ik het kort-cyclisch opleveren van prototypen aan de klant en stakeholders. Die geeft vervolgens feedback dat direct weer meegenomen wordt in een volgende sprint. Zodoende blijf je op het juiste pad in het leveren van klantwaarde.