Slimmer werken,
blije klanten

Efficiënter leven? Verklein je batches!

Hoe combineer je werk en privé op een zo slim mogelijke manier? Dat leeft enorm heb ik gemerkt na mijn vorige blog (nieuwsgierig? Je leest ‘m hier). Na alle enthousiaste reacties dacht ik: hier wil ik meer over vertellen. Het toepassen van Lean beperkt zich namelijk niet tot de werkvloer. Daarom heb ik een klein experimentje gedaan de afgelopen weken. Doel van dit experiment was om te kijken welk effect het verkleinen van batches in de thuissituatie heeft. Kan ik efficiënter leven? Voor ik vertel wat hiervan de uitkomst is, even terug naar de theorie. Wat is een batch eigenlijk?

Lean Management

De principes van Lean Management vinden hun oorsprong bij Toyota in de jaren ’50 van de vorige eeuw. Ze begrepen bij Toyota heel goed dat ze op een slimme manier moesten werken om hun klanten tevreden te stellen. Zij dachten continu na hoe zij processen efficiënter in konden richten en de kwaliteit van de uitkomst konden verbeteren. Medewerkers realiseren deze continue verbetering zelf, zij hebben namelijk de essentiële kennis over het proces. Door het toepassen van Lean proberen we binnen organisaties altijd zoveel mogelijk flow te creëren. Het product ‘stroomt’ dan zonder onderbrekingen naar de klant. Onderbrekingen, zoals wachttijd, zijn namelijk zonde! Daarom proberen we dit te voorkomen. Het verkleinen van batches kan hiervoor een goede oplossing zijn.

Wat is een batch?

Een batch is een bepaalde hoeveelheid, een ‘groepje’. Deze groepjes worden in vaste hoeveelheid per processtap verwerkt. Een voorbeeld: Als je tien uitnodigingen wilt versturen, wat is dan de snelste manier? Ga je ze eerst alle tien schrijven, vervolgens alle tien adresseren en vervolgens alle tien beplakken met een postzegel? Of schrijf, adresseer en frankeer je de eerste uitnodiging, de tweede, de derde tot je bij de laatste uitnodiging bent? Dit proces bestaat uit drie stappen: schrijven → adresseren → frankeren. In de eerste situatie werk je met een batch van tien stuks: je voert de processtappen uit per batch. Pas als de hele batch klaar is met stap 1 gaan de uitnodigingen door naar stap 2. In de tweede situatie verkleinen we de batch tot één stuk. Dit noemen we one-piece-flow: we voeren het gehele proces uit, maar steeds one piece per keer. Het verkleinen van batches (waarbij one-piece-flow dus de kleinst mogelijke batch is) reduceert doorlooptijden en maakt je flexibeler. Dit komt omdat je in het geval van one-piece-flow de uitnodigingen maar één keer oppakt en direct afrondt. Wanneer je werkt in grotere batches verplaats je de uitnodigingen namelijk meerdere keren om ze vervolgens op een stapel te leggen. Ook worden fouten sneller zichtbaar als je per stuk werkt en je vermindert voorraden (stapels tussen processtappen).

Een eye-opener!

Wil je het met eigen ogen zien? Bekijk dan dit korte filmpje waarin dit proces duidelijk uitgelegd wordt. Een eye-opener! Het triggerde in ieder geval mijn nieuwsgierigheid: wat zou ik daar thuis mee kunnen doen? (bron: The Lean Workshop)

De resultaten van het experiment (deel I)

Ook thuis werken we in batches. Denk bijvoorbeeld aan het halen van boodschappen voor de hele week en het draaien van volle wasmachines. Ik vroeg me af wat het effect van kleine batches op mijn eigen leven zou kunnen zijn, kan ik efficiënter leven? Voorwaarde vond ik wel dat ik daarbij het milieu en mijn gezinsleden niet extra mocht belasten en bij voorkeur mijn portemonnee ook niet te veel. Maar hey, als het wat oplevert, dan heb ik daar wellicht wel wat extra euro’s voor over (zie ook het onderwerp ‘keuzes maken’ in mijn vorige blog).

Batches in de wasmachine

Het eerste waar ik mee gestart ben is draaien van kleinere wasjes. Wel op een lagere temperatuur aangezien ik het milieu niet onnodig wil belasten. Ik heb een daarvoor geschikte wasmachine die ook op 20 graden goed schoon wast. In plaats van een overvolle wasmachine draai ik nu wanneer ‘ie voor 75% vol zit. Gevolg is dat mijn wasmanden (die vier verschillende uit mijn vorige blog weet je nog) altijd leeg zijn omdat de doorloopsnelheid een stuk hoger ligt. Ik gebruik mijn droger bijna niet omdat ik ruimte heb om de was op te hangen. lean batches wasrek Het ophangen van de was gaat ook een stuk sneller omdat het veel minder kledingstukken zijn. Al met al een positief resultaat. Iedereen blij want kleding ligt ook weer sneller schoon in de kast. Aandachtspunt is nog wel om minder wasmiddel te gebruiken. Ik gebruik capsules die voldoende wasmiddel bevatten voor een volle wasmachine, ik gebruikt dus te veel wasmiddel en belast het milieu onnodig. Ander aandachtspunt bij het wassen op lagere temperaturen is het periodiek draaien van een was op 95º, zie voor alle tips de handige website omaweetraad.nl.

Boodschappen batches

Waar ik in mijn vorige blog pleitte voor het bestellen van boodschappen voor de gehele week heb ik het de afgelopen weken over een andere boeg gegooid. Het laten bezorgen van boodschappen vind ik nog steeds een uitkomst. Het scheelt gewoon tijd en het voorkomt dat ik niet noodzakelijke spullen in mijn mandje gooi in de winkel. Er zat niks anders op dan vaker laten bezorgen, alhoewel dat niet in lijn is met het niet extra belasten van milieu en portemonnee. Een goede oplossing vond ik in een bezorgdienst die gratis bezorgt met elektrische wagentjes. Ze rijden circa drie keer per week door de straat, ideaal voor mijn experiment dus. Na enig verdiepen kwam ik erachter dat zij ontzettend lean werken. Zodra ik mijn boodschappen bestel gaan zij pas bestellen of produceren (bijvoorbeeld brood bakken). Hierdoor hebben ze weinig voorraad en gooien ze geen voedsel weg.

Het effect bij mij thuis?

Ruimte in de koelkast, meer ruimte voor flexibiliteit (zoals spontaan uiteten) omdat het weekmenu niet volledig vast staat en daardoor minder verspilling. Ik gooide af en toe best wat weg omdat door de grote batches de bezorg- en consumptiedatum te ver uit elkaar lag. Voorlopige conclusie: ik ben vaker aan het wassen en eten aan het bestellen, maar wel in kleinere hoeveelheden. Ik doe het nu even snel tussendoor en ik zie er minder tegenop. Ook verlies ik geen zoektijd aan langer zoeken omdat het meer overzicht geeft. Nieuwsgierig naar de overige resultaten?

Over de auteur: Bas Kooijman

Bas is een ervaren Lean Six Sigma Black Belt. Resultaten behalen is voor hem belangrijk. Dit doet hij door een losse, informele band te scheppen met iedereen uit de organisatie. Draagvlak creëren bij de medewerkers vindt hij erg belangrijk om doelstellingen te halen. Verder is Bas ook verantwoordelijk voor de marketing van Bureau Tromp. Tijdens zijn studie Internationale Bedrijfskunde heeft hij zijn dagen vaak doorgebracht op de Universiteit van Maastricht. Hierna heeft Bas gewerkt voor verschillende adviesbureaus. Bij zijn laatste werkgever kwam Bas, Reinier tegen, samen hebben zij Bureau Tromp opgericht. In zijn vrije tijd is Bas een fanatieke sporter. Hij hockeyt graag, fietst veel en is in de winter in de bergen te vinden. Hij woont in het Gooi samen met zijn vriendin en twee zoontjes.

Chat openen
1
💬 Heb je hulp nodig?
Hi! Kan ik je ergens mee helpen? Open de chat en stel je vraag.