Dat Lean Management effectief is, mag duidelijk zijn. De meeste organisaties hebben hun kosten terug zien lopen en een betere concurrentiepositie gerealiseerd. Niet geheel onbelangrijk om te vermelden: dit allemaal zónder medewerkers te ontslaan. Nu zijn al deze verbeteringen natuurlijk erg fijn, maar voornamelijk voor de directie en het MT levert dit voordelen op.
Minder vaak wordt er beschreven wat de voordelen voor de medewerkers op de werkvloer zijn en waarom zij baat hebben bij de implementatie van Lean. Tijd dus om daar verandering in te brengen. Het grootste deel van het succes van Lean wordt namelijk bepaald door de medewerkers! Daarom geef ik je vijf redenen waarom het implementeren van Lean voordelen met zich mee brengt voor de medewerkers op de werkvloer.
1. Hetzelfde doel
Natuurlijk is er met Lean uiteindelijk geld te besparen, maar een van de belangrijkste kenmerken is dat samenwerken centraal staat. Zonder samenwerking is een succesvolle implementatie niet mogelijk. Dit betekent dus dat zowel de medewerkers op de werkvloer als de leidinggevenden en het MT continu samen moeten werken om projecten te laten slagen. Het voordeel hiervan is dat je elkaar niet alleen beter leert kennen als collega’s, maar het gevoel van verschil in hiërarchie een stuk kleiner wordt. Iedereen heeft per slot van rekening hetzelfde doel en dezelfde waarden.
2. De Klant
Dat brengt ons meteen bij het volgende punt: de Klant. Met een hoofdletter K. De Klant is namelijk waar je het allemaal voor doet (denk aan hetzelfde doel). Wil niet iedereen, waar je ook werkt, tevreden klanten? Dat bedoel ik. Tevreden klanten zorgen voor tevreden medewerkers. Daar is meteen mijn punt: klant blij = jij blij.