De SMART doelen staan voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
De meeste mensen kennen of herkennen deze vijf termen wel. En ook dat ze verband houden met het formuleren van doelstellingen of acties. Het belang ervan wordt echter minder onderkent. Wellicht is dat ook de voornaamste reden dat doelen zo vaak niet SMART worden geformuleerd.
SMART doelen en de relatie tot het behalen van succes
Uiteraard weten medewerkers waartoe de organisatie waarvoor ze werken, ‘op aard is’ en dat het belangrijk is om bijvoorbeeld kwalitatief hoogwaardig of snel het werk op te leveren.
Maar niet zelden kan men slechts een vaag beeld schetsen van de doelen die worden nagestreefd. Laat staan wat dit betekent voor hun eigen werk. Dus: Wat is kwaliteit? Wat is snel? Is een levertijd van 2 werkdagen goed? En als we daar voor 80% van onze orders aan voldoen, is dat dan goed genoeg? Het is eigenlijk opmerkelijk hoe vaak dit onduidelijk is. En dat terwijl het hebben van een scherp (en dus SMART!) beeld van je doelen cruciaal is voor het bepalen en behalen van je succes. Dit geldt zowel voor de organisatie als voor het individu. Immers stellen we doelen op om bijvoorbeeld:
- te voldoen aan de wensen van de klant
- concurrentievoordeel te behalen
- gezonde winstmarge te behalen
Kortom, zonder SMART doelen hoop je maar dat je na een periode van hard werken hebt bijgedragen aan een ‘goed resultaat’. Het vervelende is: je weet het niet!