Kaizen = continu verbeteren

Kaizen is het Japanse woord voor ‘continu verbeteren’. Deze tool kun je toepassen op ieder bedrijf, iedere afdeling en ieder team om processen efficiënter te maken.

De Kaizen-methode betrekt alle medewerkers bij het verbeteren, van hoger management tot aan de werkvloer, en kan worden gebruikt om ieder proces te verbeteren. Deze Lean Manufacturing tool werd voor het eerst gebruikt door de Japanners in de Tweede Wereldoorlog en is een belangrijk onderdeel van het boek “The Toyota Way.” In dit boek wordt beschreven hoe Toyota haar productieprocessen van auto’s verbetert.

Kaizen

Wat is het doel van Kaizen?

Met Kaizen verbeter je gestandaardiseerde processen om verspilling tegen te gaan, workflow problemen op te lossen en deze voortaan te voorkomen.

Kaizen en medewerkers

Het is een systeem waarin medewerkers uit alle lagen van de organisatie betrokken zijn. Ze worden gemotiveerd om regelmatig kleine veranderingen teweeg te brengen en dus continu te verbeteren.

Je kunt medewerkers motiveren door bijvoorbeeld Kaizen Events te houden. Dit is een evenement van een dagdeel waarbij je medewerkers uit verschillende lagen van de organisatie bij elkaar in een verbeterteam zet. Ze nemen hun eigen werkplek onder de loep en bespreken met elkaar waar er kansen voor verbeteringen liggen. Deze samenwerking werkt goed omdat managers vaak mooie ideeën hebben waarbij de werknemers juist sneller praktische beperkingen zien.

kaizen

Hoe kun je deze tool implementeren?

De Kaizen-methode omvat over het algemeen deze 5 belangrijke stappen:

  1. Identificeer het proces en breng focus aan.
  2. Film de huidige werkwijze om deze grondig te kunnen analyseren.
  3. Test en evalueer de voorgestelde verbeteringen.
  4. Implementeer verbeteringen.
  5. Analyseer resultaten en presenteer aan het management voor feedback.

Zelf aan de slag

Zelf kun je Kaizen toepassen bij het implementeren van verbeterprocessen en bij het (her)ontwerpen van bedrijfsprocessen. Wij hebben diverse organisaties geholpen bij het verbeteren van hun processen en bieden onder meer trainingen, advies en coaching aan. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons op nemen of met ons sparren over jouw verbeteringen. Stuur ons een mail: info@bureautromp.nl of bel ons op: 030 227 0000.

Ga naar WhatsApp