Alles lijkt Lean te worden: Lean overheid, Lean hospitals, Lean IT. Steeds meer organisaties in Nederland zijn bezig met Lean (lees hier wat de Lean methode precies is). Veel mensen hebben het gevoel dat we in een Lean hype zitten, die op den duur weer zal verdwijnen.
In dit artikel geeft consultant Rik van der Wardt antwoord op de vraag of we inderdaad in een Lean hype of Lean trend zitten.
Om antwoord te geven op deze vraag zal eerst het onderscheid tussen een hype en een trend duidelijk moeten zijn. Dit onderscheid wordt aan de hand van de Gartner Hype Curve uitgelegd. Om vervolgens de vraag te beantwoorden of de Lean methode een hype of een trend is, leggen we de Hype Curve over zoekmachine data van Google heen.
Het verschil tussen hypes en trends
Hypes volgen vaak een vergelijkbaar patroon. Wanneer een nieuwe hype geboren is, zal in korte tijd de populariteit snel toenemen. De onderstaande grafiek laat zien hoe een hype zich gedraagt.
Als de hype over zijn piek heen is volgt vaak teleurstelling, omdat beloftes van de hype niet waargemaakt konden worden. Als men de teleurstelling te boven is zie je vaak dat de populariteit rond een onderwerp herstelt en op een gegeven moment constant blijft.
Een trend is in tegenstelling tot een hype stabieler en gaat meestal over lange termijn ontwikkelingen.
Bestaat de Lean hype of de Lean trend in Nederland?
Om de vraag te beantwoorden of er een Lean hype of trend bestaat hebben we historische data uit Google gepakt. Voor Nederland ziet het zoekwoord “Lean” in Google het onderstaande verloop.
In deze data zien we twee dingen:
- 1. Er is een Lean hype geweest in 2004 en 2015
- 2. Er is een Lean trend zichtbaar op de lange termijn. Lean wordt vandaag de dag zeker vier keer zo veel opgezocht als in 2004. De stijgende lijn is over de langere termijn stabiel.
Op basis van deze data kunnen we concluderen dat de Lean methode er is om te blijven. We kunnen dus meer en meer Lean organisaties wachten. “Lean werken” wordt steeds normaler.
Is er een wereldwijde Lean hype of Lean trend?
Wereldwijd zien we het volgende beeld:
- 1. De populairiteit van Lean is wereldwijd langere tijd stabiel geweest. Zeker vanaf 2004 tot 2015.
- 2. In 2015 is er een Lean hype geweest wereldwijd. We gaan zien of deze hype over zal gaan in een trend, of dat de populariteit van Lean weer terug zakt naar het niveau van begin 2015.
Verklaring van de Lean hype van 2015
Waarom wint Lean plotseling aan populariteit in Nederland en wereldwijd? Dit zou kunnen komen omdat Lean steeds meer toegepast wordt buiten productieomgevingen. Het is niet meer iets wat alleen in fabrieken wordt toegepast, maar ook zorginstellingen, onderwijsinstellingen, de overheid, en de financiële dienstverlening hebben de voordelen van Lean ontdekt.
Eén ding is zeker: Lean is hier om te blijven.