Wat is een Design Sprint? Een Design Sprint is een 5-daagse team-workshop waarbij je van een probleemstelling toewerkt naar een door gebruikers geteste, werkende oplossing. Onder ‘oplossing’ verstaan we in dit geval vaak een product (tastbaar of online) of een dienst. De Design Sprint is een perfecte aanvulling op Agile werken, Lean en Six Sigma.
De kracht van de Design Sprint
De kracht van de Design Sprint is drieledig:
- Je realiseert in deze korte tijd een werkend prototype;
- Je hebt deze direct met gebruikers gevalideerd;
- Én je doet dit met een multidisciplinair team waardoor je alle inzichten meeneemt en direct draagvlak creëert.
Stappenplan Design Sprint
De Design Sprint vindt zijn oorsprong bij Google en is ontwikkeld door Jake Knapp. Hij heeft deze aanpak geïntroduceerd om problemen sneller en met minder middelen op te lossen. Hieruit is het volgende stappenplan ontstaan:
- Dag 1: Concretiseer de probleemstelling
- Dag 2: Ga brainstormen over oplossingen
- Dag 3: Selecteer het beste idee en maak daarvan een storyboard
- Dag 4: Ontwikkel een prototype
- Dag 5: Test dit prototype met echte gebruikers
Wanneer gebruik je een Design Sprint?
Een Design Sprint kan je voor de ontwikkeling van vrijwel ieder product of dienst inzetten. Neem bijvoorbeeld het proces van het ontwikkelen van een nieuwe website. Je kunt hiervoor eindeloos veel sessies inplannen om stap voor stap de beste eerste versie neer te zetten. Echter trek je liever in één keer een sprintje om de basis (MVP in Scrum-termen) te kunnen definiëren. Maar hoe pak je zo’n sprint dan aan? Om een succesvolle Design Sprint uit te voeren is het allereerst belangrijk om te voldoen aan bepaalde randvoorwaarden. Vervolgens plan je vijf dagen om aan de slag te gaan.
Randvoorwaarden
- Je werkt samen met een multidisciplinair team. Dus zorg dat iedereen uit de keten is vertegenwoordigd is. Denk bijvoorbeeld aan rollen als klantenservice-medewerkers, ontwikkelaars, marketeers, etc.
- Het team heeft het juiste mandaat om de benodigde beslissingen te kunnen nemen.
- Alle teamleden kunnen bij alle onderdelen van de Design Sprint aansluiten. Als iemand halve dagen kan aansluiten of telkens een uurtje vroeger weg moet verlies je de ervaringen en het commitment. Dus richt de planning zo in dat iedereen er zijn/haar volledige aandacht aan kan geven.
- Idealiter plan je alle dagen direct achter elkaar. In praktijk kan dit soms lastig blijken, dus dan kan je ervoor kiezen om het iets meer verspreid te plannen. Let op, is er de wens om de Design Sprint in minder dan vijf dagen te doen wegens tijdgebrek, wees dan kritisch en stel de vraag welke prioriteit dit heeft. Wanneer het echt belangrijk is, moet je hier simpelweg tijd voor inplannen.
- Maak zoveel mogelijk visueel waarbij geldt dat het niet belangrijk is hoe ‘mooi’ het eruit ziet, maar wel dat alle creativiteit kan stromen. Dus sla veel post-its en andere creatieve middelen in!
- Zorg voor een goede procesbegeleider. Dit betekent dat hij/zij ervaring heeft met het begeleiden van dit soort sessies en ook dat diegene niet inhoudelijk betrokken is.
- Maak gebruik van een inspirerende ruimte. Dit is bij voorkeur een externe locatie. Zo komen mensen los van de werksituatie en zijn ze in staat om creatievere input te geven.