Het toepassen van Lean Leiderschap
Ondanks de vele successen in de toepassing van Lean en Six Sigma, zien wij veel organisaties stoeien met het omarmen van een dagelijkse verbetercultuur. Dat is niet zo vreemd, want cultuur zit ‘m in gedrag en dat verander je niet van de één op de andere dag. De start (en gelijk ook de belangrijkste voorwaarde) voor het creëren van een continue verbetercultuur begint bij het management. Zij scheppen de condities voor continue verbetering, zij kunnen medewerkers motiveren en zij geven richting en prioriteit aan de gewenste resultaten. Om die reden geven je we graag een aantal tips om een continue verbetercultuur te faciliteren.
-
Creëer bewustwording van de noodzaak om te verbeteren
In ons werk hebben we dagelijks te maken met ingeslopen gewoonten. Het hebben van gewoonten is op zich geen probleem; sterker nog, het is soms erg handig.
Bijvoorbeeld: als je autorijdt moet je heel veel handelingen tegelijk of kort achter elkaar uitvoeren en ook nog op het verkeer letten. Dat kun je alleen goed doen als je de meeste handelingen automatisch (vanuit een gewoonte) kunt uitvoeren. Een gewoonte wordt pas een probleem als deze haaks staat op de werkzaamheden van collega’s of niet in het belang is van de klant. Helaas is dit aan de orde van de dag. Veel organisaties zijn ingericht naar functie en niet naar proces. Zo ontstaat al gauw een inmenging van mensen die hetzelfde werk verrichten in tegenstelling tot mensen die elkaar aanvullen in werkzaamheden.
Tip: Motiveer en stimuleer je medewerkers om het maximale uit hun dagelijks werk te halen en ze zelf na te laten denken hoe ze dat slimmer kunnen inrichten. Hierbij is het belangrijk dat je een medewerker inzicht biedt in zijn/haar rol als onderdeel in het totale proces van waarde creatie. Houd daarbij vast aan het principe dat niemand naar zijn werk gaat om de boel te verstieren, maar dat een slecht functionerend proces een medewerker dagelijks frustreert of in zijn/haar vaste gewoonten brengt.
-
Creëer de juiste condities om te verbeteren
Het is belangrijk om te beseffen dat het creëren van een continue verbeter cultuur een kwestie van lange adem is. Uit onze ervaring blijkt dat er wel degelijk de wens bestaat om de organisatie slimmer in te richten, maar dat die verantwoordelijkheid volledig bij de medewerker wordt neergelegd. Hiermee wordt de Lean methode immers geassocieerd. De waarheid is weerbarstiger, want ondanks dat de verbeterkracht van de werkvloer komt, dienen medewerkers hier wel in te worden gefaciliteerd.
- Als er te weinig tijd wordt vrijgemaakt zal een medewerker altijd een uitdaging in zijn/haar agenda hebben en onvoldoende aandacht kunnen besteden;
- Wanneer er geen/onvoldoende begeleiding is, zullen medewerkers moeite hebben met de toepassing van Lean en er al gauw een negatieve associatie aan overhouden;
- Zonder kennis van de Lean methode heeft een medewerker onvoldoende bagage om dagelijks te verbeteren.
Tip: Jouw rol als leidinggevende is minstens zo essentieel als die van de medewerkers, omdat het de verantwoordelijkheid van een leidinggevende is om de omslag te faciliteren. Investeer continue in je medewerkers door ze voldoende capaciteit, begeleiding en opleiding te bieden om een cultuur van verbetering te realiseren en borgen.