Bedrijfsprocessen verbeteren? Check deze methodieken en tools!

Methode

Bedrijfsprocessen verbeteren? Check deze methodieken en tools!

Bedrijfsprocessen verbeteren

Bedrijfsprocessen verbeteren is het optimaliseren van alle processen binnen jouw bedrijf. Op deze manier kan er efficiënter en effectiever worden gewerkt. Bedrijfsprocessen worden vaak in het leven geroepen om werk te standaardiseren en het werk eenvoudiger te maken. Iedereen werkt volgens dezelfde wijze dus ook de kans op fouten is minder. Maar is dat wel echt zo? Is de huidige manier van werken wel het meest efficiënt, of zijn er mogelijkheden om bedrijfsprocessen te verbeteren? Daar zijn diverse methodieken en tools voor.

Wat is een bedrijfsproces?

“Een ordening van activiteiten om een product of dienst te leveren die toegevoegde waarde biedt aan de klant”, aldus Teun W. Hardjono en R. Bakker. Het draait uiteindelijk dus om de klant. Dit kan een externe klant zijn, maar ook een interne klant.

Door over te gaan op ‘Lean werken’, verbeter je bedrijfsprocessen en maak je je bedrijfs effectiever en efficiënter. Resultaten en prestaties verbeteren. De meest praktische en direct toe te passen methodiek is het herkennen van de ”8 Lean verspillingen”, daarbij haal je zoveel mogelijk verspillingen uit bedrijfsprocessen. Beter bekend onder het ezelsbruggetje TIMWOODS

  • Transport
  • Inventory (voorraad)
  • Motion (beweging)
  • Waiting (wachten)
  • Overproduction (overproductie)
  • Overprocessing (overbewerking)
  • Defects (fouten, uitval)
  • Skills (vaardigheden/talent)

Het is een methodiek die je toe kunt passen op vrijwel ieder proces. Wanneer je het onder de knie hebt, zul je merken dat het eigenlijk een manier van ‘je boerenverstand gebruiken’ is. Lukt het je niet om alle verspillingen te elimineren? Geen zorgen! Dat is normaal, het is zelden mogelijk om alles te elimineren. Soms heb je nou eenmaal een minimale voorraad nodig of kom je niet onder het extra transport uit.

Flow creëren

Het uiteindelijke doel van de Lean methodiek is het creëren van ‘flow’. Dit doe je door de doorlooptijd in stappen te reduceren. TIMWOODS is hier slechts 1 voorbeeld van. Andere tools/methodieken zijn:

Lees hier meer over deze lean-technieken. Wil je meer leren over Lean-tools? We hebben een gratis e-book voor je samengesteld (PDF) met daarin 35 Lean Tools. In het e-book lichten we het doel van de tool uit inclusief praktijkmethoden.

E-book 35 lean tools

Bedrijfsprocessen verbeteren aan de hand van klanttevredenheid

Hoe goed ken jij jouw klanten? En weet je wat zij écht willen? Met Lean Six Sigma focus je op datgene wat de klant belangrijk vind. Met deze methodiek dring je fouten in de uitvoering terug, reduceer je het aantal processtappen en maak je de uitkomst van de processen voorspelbaar.

Statistiek als basis voor verbeteringen

Lean Six Sigma is dus gebaseerd op feiten en data. Kennis en kunde van zowel het meetbaar maken van de resultaten, als het inzichtelijk maken van de echte wensen van de klant, het betrouwbaar meten van huidige performance en het objectief toetsen van de grondoorzaken is dus een vereiste. Alleen op deze manier weet je zeker dat de oplossingen die geïmplementeerd worden ook daadwerkelijk het gewenste effect hebben.

Zo krijg jij statistiek onder de knie

Ben je een beginner en heb je nog geen ervaring met statistiek, maar wil je wel aan de slag met Lean Six Sigma? Dan raden we je aan een Lean Six Sigma Green Belt training te volgen. Tijdens deze opleiding leer je werken met statistiek en het programma Minitab.

Wel ervaring met statistiek, maar kun je een opfriscursus gebruiken of wil je leren werken met Minitab? Dan kun je een masterclass Minitab volgen. We hebben een basiscursus Minitab en een cursus Minitab voor gevorderden.

Ga naar WhatsApp