De kern van Lean Management draait om het wegnemen van verspillingen. In eerste instantie gold dit voor productieprocessen (denk aan Toyota) maar tegenwoordig gelden ze voor elk soort proces. Dus ook op kantoor of thuis kun je efficiënter handelen wanneer je let op deze verspillingen. Natuurlijk zijn er veel meer verspillingen waar aan gedacht kan worden tijdens het verbeteren van processen, maar uiteindelijk passen ze allemaal binnen onderstaande 8 categorieën.
Oorspronkelijk zijn er 7 verspillingen die de basis vormen binnen Lean. Wij spreken liever van 8 omdat het verspillen van talent tegenwoordig ook een rol kan spelen.
In dit artikel zetten we alle verspillingen op een rij en laten we je zien waar je op kan letten om efficiënter te werken. Nogmaals, het maakt dus niet uit om wat voor soort proces het gaat. Het doel is uiteindelijk dat je waarde toe kan voegen voor de klant.
Verspilling 1: Wachten
Wachten wordt veroorzaakt door een proces wat niet goed doorloopt. Vaak wordt de wachttijd opgevuld met activiteiten die geen waarde toevoegen. Door alle stappen in het proces op elkaar aan te laten sluiten voorkom je wachten en werk je efficiënter.
Verspilling 2: Overbewerking
Overbewerking betekent dat er meer gedaan wordt dan dat de klant gevraagd heeft. Stem alle verwachtingen met de klant af en voldoe aan deze. Doe vooral niet minder, maar ook niet meer. De klant wil alleen wat hij vraagt, geen overbodige extra’s die voor hem geen waarde toevoegen.
Verspilling 3: voorraad
Een grote voorraad klinkt natuurlijk fantastisch, er is altijd genoeg. Maar als je je bedenkt dat opslag en het zoeken naar de juiste middelen tijd en geld kosten, levert het je niets op. Zorg daarom dat de voorraad precies genoeg is voor wat je nodig hebt. Dit betekent natuurlijk wel dat het proces goed moet verlopen om te weten hoeveel voorraad je nodig hebt.