Slimmer werken,
blije klanten

De 8 verspillingen van Lean

De kern van Lean Management draait om het wegnemen van verspillingen. In eerste instantie gold dit voor productieprocessen (denk aan Toyota) maar tegenwoordig gelden ze voor elk soort proces. Dus ook op kantoor of thuis kun je efficiënter handelen wanneer je let op deze verspillingen. Natuurlijk zijn er veel meer verspillingen waar aan gedacht kan worden tijdens het verbeteren van processen, maar uiteindelijk passen ze allemaal binnen onderstaande 8 categorieën.

Oorspronkelijk zijn er 7 verspillingen die de basis vormen binnen Lean. Wij spreken liever van 8 omdat het verspillen van talent tegenwoordig ook een rol kan spelen.

In dit artikel zetten we alle verspillingen op een rij en laten we je zien waar je op kan letten om efficiënter te werken. Nogmaals, het maakt dus niet uit om wat voor soort proces het gaat. Het doel is uiteindelijk dat je waarde toe kan voegen voor de klant.

8 verspillingen

Verspilling 1: wachten

Wachten wordt veroorzaakt doordat het proces niet goed doorloopt. Vaak wordt de wachttijd opgevuld met activiteiten die geen waarde toevoegen. Door alle stappen in het proces op elkaar aan te laten sluiten voorkom je wach
ten en werk je efficiënter.

bureau tromp lean six sigma

Verspilling 2: overbewerking

Overbewerking betekent dat er meer gedaan wordt dan dat de klant gevraagd heeft. Stem alle verwachtingen met de klant af en voldoe aan deze. Doe vooral niet minder, maar ook niet meer. De klant wil alleen wat hij vraagt, geen overbodige extra’s die voor hem geen waarde toevoegen.

Bureau Tromp Lean Six Sigma

Verspilling 3: voorraad

Een grote voorraad klinkt natuurlijk fantastisch, er is altijd genoeg. Maar als je je bedenkt dat opslag en het zoeken naar de juiste middelen tijd en geld kosten, levert het je niets op. Zorg daarom dat de voorraad precies genoeg is voor wat je nodig hebt. Dit betekent natuurlijk wel dat het proces goed moet verlopen om te weten hoeveel voorraad je nodig hebt.

Bureau Tromp Lean Six Sigma

Verspilling 4: transport

Verspilling in transport kan meerdere vormen aannemen: te veel, te weinig of te vaak. De ideale situatie is dat er precies genoeg op de goede tijden wordt geleverd zodat er niets hoeft te worden opgeslagen of wachttijden ontstaan. Ook wat betreft het transport van informatie kan er verspilling voorkomen.

Bureau Tromp Lean Six Sigma

Verspilling 5: fouten

Een fout maken is natuurlijk menselijk, maar kan tot veel verspilling leiden. Een fout moet namelijk worden hersteld, wat weer tijd kost waarbinnen geen waarde toegevoegd kan worden.

Verspilling 5 Lean Bureau Tromp

Lean is a way of thinking, not a list of things to do. Klik om te Tweeten

Verspilling 6: overproductie

Om geen overproductie te hebben is de oplossing: niet meer maken dan de klant vraagt. Overproductie leidt tot teveel voorraad die je waarschijnlijk niet snel kwijt kan. Daarnaast is de kans groot dat grondstoffen verspild zijn wanneer het gaat om halffabrikaten of eindproducten.

Verspilling 6 Lean Bureau Tromp

Verspilling 7: beweging

Ook teveel beweging binnen een proces leidt tot verspilling. Niet per se in energie van degene die de beweging uitvoert, maar in tijd. Wanneer alles op de juiste plek ligt wordt er simpelweg meer tijd bespaard en loopt het proces sneller door.

Verspilling 7 Lean Bureau Tromp

Verspilling 8: talent

Verspilling van talent is degene die in eerste instantie niet in het rijtje voorkwam. Tegenwoordig komt het veel vaker voor dat bijvoorbeeld mensen met een hoge(re) opleiding hun kennis niet kunnen of hoeven te gebruiken in het werk dat zij doen. Dit is niet alleen zonde van de kennis, maar kan ook leiden tot ontevreden en ongemotiveerde medewerkers.

Verspilling 8 Lean Bureau Tromp

Zoals je ziet overlappen veel van de verspillingen elkaar. Wanneer de een wordt aangepakt kan dat dus invloed hebben op een andere.

Soms is het wegnemen van alle verspillingen niet mogelijk. Het kan zijn dat het juist nodig is om een product via meerdere wegen te vervoeren omdat het nodig is om waarde toe te voegen. Waar het uiteindelijk om draait is dat het proces zo soepel mogelijk verloopt en dat de klant tevreden is met het eindresultaat.

8 verspillingen

In één uur bijgepraat over al jouw verspillingen! Onze consultant Jelle komt graag langs voor een afspraak om de verspillingen binnen jouw organisatie te benoemen.

Afspraak maken

 

Ook interessant:

Vind je dit artikel interessant? Deel het in je netwerk.

Follow by Email
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
LinkedIn