(en hoe je ze kan voorkomen)
Een goede Six Sigma implementatie leidt tot hogere resultaten voor de organisatie en zorgt voor goede ervaringen bij de medewerkers. Echter kan het verkeerd doorvoeren van Six Sigma teleurstellende resultaten en verspillingen opleveren. Tijdens het toepassen van Six Sigma in een organisatie kunnen er zich vijf problemen voordoen waardoor medewerkers ontmoedigd kunnen raken als ze niet opgelost worden. Door deze problemen te leren herkennen en voorkomen kan een Six Sigma team wél goed functioneren.
Probleem 1: Verkeerd leiderschap
Ondersteuning en toewijding van de managers is de sleutel tot succes. Leidinggevenden moeten laten zien hoe Six Sigma werkt en continu het belang benadrukken op alle vlakken. Niet alleen de managers van het Six Sigma team moeten deze ondersteuning bieden, ook de managers van andere afdelingen in de organisatie moeten dit belang uitdragen naar de rest van de medewerkers.
Oplossing
Omdat de ondersteuning van Six Sigma zo belangrijk is, zal er extra aandacht moeten worden besteed aan alle leidinggevenden van de organisatie. Het hoger management zal dus moeten communiceren met de hele organisatie om het belang van Six Sigma te benadrukken en hoe dit past binnen de organisatiedoelstellingen. Daarnaast zal het management tijd moeten reserveren om alle betrokken medewerkers feedback te geven over hun voortgang, en deze gebruiken om de doelstellingen eventueel bij te stellen.
Probleem 2: Onjuiste strategie
Het inzetten van een implementatiestrategie helpt de organisatiedoelstellingen richting te geven, resultaten te behalen en Six Sigma binnen de organisatie te onderhouden. Een tekort aan richtlijnen kan zorgen voor verwarring bij de betrokken medewerkers, wat bij veel organisaties de implementatie vertraagt.
Oplossing
Om dit te vermijden moet de implementatie van een Six Sigma strategie de organisatiedoelen nastreven om de juiste resultaten te behalen. De strategie moet bestaan uit alles wat te maken heeft met planning, de Six Sigma tools en de koers van de organisatie. Teams moeten hun vooruitgang regelmatig evalueren en dit koppelen aan veranderingen in de organisatieresultaten. Wanneer dit is bereikt kunnen zij dit blijven monitoren en correcties uitvoeren wanneer dit nodig is. Zichtbare veranderingen in de organisatieresultaten zullen de medewerkers meer vertrouwen geven in Six Sigma en de inspanningen verhogen.