Andon

Andon: Een kwaliteitscontrole systeem

Je komt erachter dat er iets niet goed is gegaan en je vraagt je af: Hadden we dit niet eerder kunnen zien of merken? Het antwoord is simpelweg: ja. Hoe dan? Door goed maatwerk en gebruik van Andon.

Wat is het?

Een Andon-systeem is één van de belangrijkste elementen van de Jidoka – kwaliteitscontrolemethode. ‘Andon’ is een Japans leenwoord dat oorspronkelijk ‘papieren lantaarn’ betekent. Het is een visueel hulpmiddel om de status van een proces direct duidelijk te maken. Zoals een lamp die gaat branden als er iets aan de hand is.

Op deze manier kan het Andon-systeem het management, onderhoud en collega’s direct op de hoogte stellen bij een kwaliteits- of procesprobleem. De waarschuwing (bijv. in de vorm van een lamp) kan dan handmatig worden geactiveerd door een medewerker met behulp van een trekkoord of knop. Daarnaast kan de waarschuwing ook automatisch worden geactiveerd door de software in de apparatuur zelf. Na activering stopt het proces of de productie, zodat het proces kan worden opgelost.

autonoom-onderhoud

De visualisatie

Bij het Andon-systeem wordt er op een visuele manier aangegeven wat de status is van een activiteit of machine. Bij activiteiten kun je denken aan een (real-time) dashboard dat de status van een proces laat zien of een dashboard bij een callcenter dat laat zien dat er extra agents nodig zijn. De kleuren die hierbij meestal gebruikt worden zijn:

  • Groen (alles goed)
  • Oranje (onderhoud of heeft aandacht nodig)
  • Rood (niet goed, proces is gestopt)

Vaak wordt een Andon gecombineerd met geluidssignalen zoals een alarm.

Het Andon principe kan binnen projecten bijvoorbeeld worden gebruikt om aan te geven of de deliverables, mijlpalen conform schema lopen (groen), of er obstakels zijn die mogelijk de deliverables in de weg staan (oranje) of dat het project achter loopt op schema (rood).

Het gebruik van het Andon-systeem

Bij een Andon-systeem kan iedereen het Andon signaal activeren en daarmee het proces stoppen. Dat is best eng, want de gevolgen kunnen groot zijn. Als manager mag je blij zijn dat iemand het aandurft om het proces te stoppen. Wanneer er een probleem is, is het namelijk beter om daar nu zelf achter te komen dan dat dit pas veel later in het proces duidelijk wordt, of nog erger dat de klant het ontdekt. Stimuleer als manager daarom het gebruik van Andon en zorg ervoor dat je het beloont. Op deze manier wordt elk probleem direct zichtbaar en kan je het aanpakken. Het kan best zijn dat jouw proces hierdoor in het begin regelmatig stilstaat. Dat geeft niet, het zal steeds beter gaan. Problemen worden duidelijk en je bent continu aan het verbeteren.

Voordelen van het Andon-systeem

Wanneer je het Andon-systeem implementeert, zal je op de korte termijn al direct een aantal voordelen opmerken:

  • Betere zichtbaarheid en transparantie in het proces
  • Verhoogde productiviteit en hogere efficiëntie
  • Beter ontwerp van diensten zodat de kwaliteit ervan omhoog gaat
  • Betere communicatie op de werkvloer
  • Minder afval en korte wachttijden

Ook wat betreft de lange termijn valt er veel winst te halen uit een succesvolle implementatie van het Andon-systeem:

  • Verbeterde waarde voor de klant vanwege producten of diensten van betere kwaliteit
  • Lagere kosten, minder downtime of wachttijd
  • Verantwoordelijke medewerkers zijn zelf in staat om actie te ondernemen wanneer zich problemen voordoen, in plaats van te wachten op beheer. Dit verhoogt de betrokkenheid en de drive om goed werk af te leveren aanzienlijk.

Vanuit Bureau Tromp hebben we ruime ervaring met het opzetten van een Andon-systeem en de resultaten zijn iedere keer positief. Wij staan voor je klaar om ook jouw organisatie te helpen.

 

Ga naar WhatsApp