Wat is Muda, Muri en Mura?
Heb je weleens het gevoel gehad dat je de hele dag druk bent en achter de feiten aanloopt? En dat collega’s het diezelfde dag wat rustiger aan konden doen? Zie je in je werkomgeving dingen die zonde zijn van de tijd, zoals wachten op een collega? Dan ben je waarschijnlijk een slachtoffer geworden van Muda, Muri en Mura.
Deze 3 begrippen staan centraal binnen Lean aangezien ze je proces verstoren. Het zijn bronnen van frustratie voor zowel medewerkers als klanten. Wat Muda, Muri en Mura precies zijn en hoe je ze met Lean Management kunt bestrijden lees je in deze blog.
Muda
Van de 3Ms is ‘Muda’ het meest bekende begrip. Muda is Japans voor verspilling. Het begrip is geïntroduceerd door Taiichi Ohno bij Toyota. Hij onderscheidde 8 vormen van verspilling, namelijk: transport, voorraad, beweging, wachttijd, overproductie, overbewerking, defecten en vaardigheden. Womack & Jones voegden er in hun beroemde boek “The Machine That Changed The World” een extra vorm van verspilling aan toe in de vorm van verloren talent van medewerkers. Het doel van Lean is om deze vormen van verspilling zoveel mogelijk te elimineren omdat ze geen waarde toevoegen voor de klant. Een klant heeft bijvoorbeeld geen zin om te lang te wachten op een knipbeurt of hypotheekverstrekking.
Muri
Muri is Japans voor overbelasting. Hiermee wordt overbelasting op mensen en machines bedoeld. In een situatie waar sprake is van Muri zie je dat mensen of machines de hoeveelheid werk niet aan kunnen. Er ontstaat een opeenstapeling van werk bij de betreffende medewerker of machine. Een medewerker heeft bijvoorbeeld een flinke stapel hypotheekaanvragen op zijn bureau liggen. In Lean-begrippen wordt de processtap waar opeenstapeling van werk ontstaat ook wel de ‘bottleneck’ genoemd. Deze bottleneck bepaalt het werktempo van het hele proces.
Mura
Mura is Japans voor scheve verdeling. Hiermee wordt een onevenredige verdeling van werkdruk bij mensen of machines bedoeld. In een situatie waar sprake is van Mura is een medewerker ontzettend druk, terwijl een collega die hetzelfde werk doet ruim in de tijd zit. Vergelijk het met een verpleegafdeling waarbij een medewerker ontzettend druk is met een kamer, terwijl een collega in een kamer verderop een rustige dag beleeft. Een scheve verdeling betekent ook dat je 4 dagen in de week heel druk bent en 1 dag nauwelijks iets te doen hebt.
Wat betekenen Muda, Muri en Mura voor je proces?
Muda, Muri en Mura verstoren het proces. Het zijn allemaal bronnen van frustratie, stress en ontevredenheid voor zowel medewerkers als klanten. Als medewerker kan het heel vervelend zijn als je een hele stapel werk hebt liggen, waar je niks aan kunt doen. Voor een klant is het ook vervelend als er 4 wachtenden in de rij voor je staan.
Door het elimineren van deze 3Ms creëer je een gebalanceerd proces dat continu doorloopt. Dat betekent dat er zo min mogelijk opstopping (voorraad) is in het proces en dat het werk voor elke medewerker of machine behapbaar is.
Lean bereikt dat door het creëren van ‘flow’ en ‘pull’ in het proces. Dit zijn 2 essentiële principes van Lean. Om dit voor elkaar te krijgen richt Lean Six Sigma zich onder andere op het elimineren van niet-waardetoevoegende activiteiten, het inbouwen van flexibiliteit in het proces en het elimineren van variatie in het proces. Dit door de medewerker centraal te zetten en een cultuur van continu verbeteren te creëren.
Meer leren?
Wil je tijdens een training zelf aan de slag gaan met verspillingen en leren aan de hand van praktijksimulaties hoe je deze kan herkennen en verminderen? En ben je benieuwd naar wat Lean of Lean Six Sigma voor jouw organisatie kan betekenen? Volg dan één van deze trainingen: