Supermarkt Supersnel: optimaliseer het boodschappen doen met Lean

Lean

Supermarkt Supersnel: optimaliseer het boodschappen doen met Lean

“Ik ga even een boodschap doen”, zeg je tegen je partner. Eenmaal aangekomen in de supermarkt heb je geen flauw benul waar je het product moet vinden, welk gangpad, welk schap, is het überhaupt (nog) beschikbaar?

In de retail sector is het van cruciaal belang dat de supermarkten hun operationele efficiëntie optimaliseren om hun klanten de best mogelijke ervaring te bieden en tegelijkertijd hun winstgevendheid te verbeteren. Een effectieve manier om dit te bereiken is door de toepassing van Lean principes in de supermarkt.

Lean in de supermarkt betekent verspilling te verminderen en de waarde voor de klant te vergroten. Het gaat om het stroomlijnen van de supply chain, het optimaliseren van het voorraadbeheer en het verminderen van stilstandtijd, fouten en wachttijden.

Voorraadbeheer

Een belangrijke component van Lean in de supermarkt is het verbeteren van het voorraadbeheer. Door middel van analysis-tools op gebied van forecasting kan de supermarkt de vraag naar bepaalde producten voorspellen en hun voorraadniveaus daarop afstemmen. Dit resulteert in minimale voorraadkosten als de kans op uitverkochte producten, wat weer een negatieve invloed heeft op de klanttevredenheid.

Daarnaast kan de supermarkt sneller inspelen op veranderingen in de vraag van klanten en trends in de markt door middel van real-time interacties met hun supply chain en leveranciers.

Wachttijd

Een ander belangrijk aspect van lean in de supermarkt is het verminderen van de wachttijden. Bij veel supermarkten is dit al gerealiseerd door het implementeren van self-checkout stations. Klanten met een paar boodschappen of veel boodschappen zullen sneller kunnen afrekenen en efficiënter zijn doordat ze niet in een wachtrij aan de kassa hoeven te staan.

Toekomst van Lean in supermarkten

Een nieuwe Lean verbeterslag wat nog deels in de kinderschoenen staat en voor een nog betere flow zorgt is door klanten te ontzien van afrekenen aan kassa’s of self-checkout stations. Je stopt je boodschappen in je mand of kar en bij het passeren van poorten worden de boodschappen direct van je rekening afgeschreven. De producten zijn voorzien van RFID-tags wat tegelijkertijd het een efficiënt voorraadbeheer ten goede komt.

Wat kan Lean betekenen voor het personeel?

De supermarkt kan ook efficiëntie realiseren door het personeel efficiënter in te zetten op het juiste moment en de juiste plaats. Het minimaliseren van stilstandtijd is een ander belangrijk aspect van Lean in de supermarkt. Bij stilstandtijd gaat het om de tijd die het personeel besteedt aan het vinden van producten en het bijvullen van schappen.

Door deze activiteiten te optimaliseren en efficiënter te maken, kan de supermarkt zijn operationele kosten verlagen en de capaciteit van het personeel beter benutten.

Het toepassen van Lean

De toepassing van Lean in de supermarkt kan leiden tot aanzienlijke voordelen. Door het optimaliseren van de bedrijfsprocessen en systemen, kunnen supermarkten;

  • Hun winstgevendheid verbeteren
  • Hun kosten verlagen
  • En hun concurrentiepositie versterken

Tegelijkertijd kan een betere klanttevredenheid leiden tot hogere omzetten en een betere reputatie.

Als je als supermarkt wilt blijven concurreren in de huidige markt, is niet alleen de prijs bepalend maar het juist toepassen van Lean principes essentieel.

Je hebt uiteindelijk je product gevonden, aan een zelfscankassa betaald en nauwelijks stilstand tijd ervaren. Dit was wat je noemt: Lean boodschappen doen!

De blog is geschreven door Byron Burgerhof.

Ga naar WhatsApp