Welkom bij de Nationale VerbeterBarometer, hét platform voor up to date inzicht in de verbetercultuur binnen de BV Nederland.
Editie 2023
Dit is de eerste editie van de Nationale VerbeterBarometer. Met de duidelijke intentie om er een jaarlijks fenomeen van te maken.
- Continu verbeteren hét wapen tegen de negatieve gevolgen van een recessie
9 op 10 bedrijven (90.6% exact) is daarvan overtuigd; continu verbeteren maakt ze wendbaarder en daarmee resistenter tegen veranderingen.
- Efficiëntie en klantwaarde verhogen, kosten verlagen
De belangrijkste doelen van interne verbetertrajecten voor organisaties:
. Efficiëntie verhogen (32.8%)
. Klantwaarde verhogen (30.9%)
. Kosten verlagen (24.5%)
- Continu verbeteren bij voorkeur onderdeel van de organisatiestrategie
Driekwart (75% om precies te zijn) van de Nederlandse bedrijven vindt dat. Toch werk maar 34% van hen met een specifiek verbeterbudget.
- Kennisniveau continu verbeteren laat flink te wensen over
In respectievelijk maar 8,8% en 7,8% van de organisaties wordt het als hoog of zeer hoog bestempeld. Maar in bijna de helft (49%) van de organisaties komt het niet hoger dan gemiddeld. Bij 22.5% van de organisaties is het laag, bij 11,8% van de organisaties zelfs heel laag.
Powered by Bureau Tromp
De Nationale VerbeterBarometer is een initiatief van Bureau Tromp, de toonaangevende verbeterspecialist van Nederland.