Klantcase HAN: Continu verbeteren binnen het onderwijs
Introductie klant en hulpvraag
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) is een grote onderwijsinstelling in Nederland, actief in het hoger onderwijs. Binnen de academie IT en Mediadesign heeft Bureau Tromp de ondersteunende teams begeleid om continu te verbeteren. De HAN was niet gewend aan een cultuur van continu verbeteren en wilde een transitie maken naar een lerende organisatie. Hun specifieke hulpvraag was: hoe kunnen wij onze medewerkers leren om zelf initiatieven te nemen voor verbetering van de dienstverlening?
Verwachtingen van de klant
De HAN wilde dat de ondersteunende teams zelfstandig knelpunten en verspillingen in hun processen zouden herkennen én oplossen. Medewerkers moesten de kennis en vaardigheden krijgen om zelf continu verbeteringen aan te pakken, zonder constant afhankelijk te zijn van externe begeleiding. Het doel was om de samenwerking en ondersteuning voor studenten en docenten structureel te verbeteren.
Gebruikte strategie
We zijn begonnen met een training in lean principes, waarin medewerkers leerden hoe ze verspillingen en knelpunten kunnen identificeren en aanpakken. Vervolgens hebben we weekstarts geïmplementeerd, waarbij teams wekelijks reflecteerden op wat goed ging en waar verbetering mogelijk was. Vanuit deze sessies hebben ze verbeterinitiatieven ontwikkeld. Een belangrijke stap die we daarna hebben genomen, is het opzetten van een structuur om verbeterprojecten succesvol op te starten en uit te voeren. Hierbij lag de nadruk op het motiveren van collega’s en het gezamenlijk oplossen van problemen. Deze aanpak gaf de teams een praktische en stapsgewijze manier om continu verbeteren in hun dagelijkse werk te integreren.