We zien veel van onze klanten stoeien met de implementatie van Lean. De kracht voor een succesvolle toepassing van deze filosofie ligt bij gemotiveerde mensen. Om die reden is het van belang dat er voldoende aandacht wordt besteed aan het begeleiden en inspireren van medewerkers. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, want er zijn veel uitdagingen om te werken aan een cultuur van continu verbeteren. Een belangrijke rol in het faciliteren van deze verandering is de Lean Team Coach. Maar wat houdt deze rol in en waarom zou elke Lean organisatie hiermee aan de slag moeten? Je leest er meer over in deze blog!
De Lean mindset
Met de Lean filosofie verbeteren we organisaties vanuit de klant gedachte. Alles draait daarbij om het maximaliseren van klantwaarde in onze processen. Wat van waarde is bepalen we echter niet zelf, maar halen we op bij onze klanten. Dat houden we vervolgens tegen het licht van hoe we onze huidige procesvoering hebben ingericht. Medewerkers werkzaam in het proces spelen daarin een cruciale rol, want zij hebben de kennis en ervaring om te vertellen wat er speelt en wat er beter kan. Onze ervaring leert echter dat deze verbeterkracht niet altijd makkelijk te mobiliseren en te enthousiasmeren is. De Lean Team Coach kan hierin echt een verschil maken.
Rol van de Lean Team Coach
Bevorderen van samenwerking
De meeste organisaties zijn ingericht langs afdelingen en teams. In die teams vervullen medewerkers een vergelijkbare rol. Denk hierbij aan een team: accountmanagers, financieel, IT enzovoorts. Deze manier van organiseren werkt echter in de hand dat medewerkers zich al snel verantwoordelijk voelen voor hun (onder)deel en zich niet betrokken voelen in het totale proces. Het gevolg is dat afdelingen of teams zich eerder competitief tegenover elkaar opstellen dan dat ze de samenwerking zoeken. Vaak drukken we dit uit als ‘het over de schutting gooien’.
If you want to go fast, go alone
If you want to go far, go together!
– James Andeau –
Gezamenlijk begrip
De Lean Team Coach helpt teams om in te zien wat hun bijdrage is in het grotere plaatje. Door de filosofie van het klant denken ook binnen de organisatie door te trekken leren we teams elkaar te zien als klant – leverancier. Zo zijn medewerkers op de hoogte van elkaars verwachtingen en beter in staat om waarde te creëren voor elkaar. Wellicht ken je het verhaal van ‘de blinden en de olifant’:
Het gaat over zes blinde reizigers die op hun levensweg tegen verschillende delen van een olifant aanlopen. Elke blinde man schept vervolgens zijn eigen versie van de realiteit, gebaseerd op zijn eigen beperkte ervaring en perspectief.
Dit perspectief koppelen we aan het referentiekader van medewerkers. Wat vindt men belangrijk en hoe wordt er gekeken naar snelheid, kwaliteit en klantwaarde. Dit zal per team verschillen.