Waarom het optimaliseren van processen altijd belangrijk zal blijven
Procesverbetering is van alle tijden en altijd actueel op de bestuursagenda. Zolang we samenwerken zal er namelijk altijd een behoefte zijn om activiteiten te structureren en op een uniforme wijze uit te voeren. We organiseren die activiteiten langs een proces die continu aangescherpt dient te worden. Deze aanscherping is noodzakelijk, omdat tijden veranderen en omgevingsfactoren telkens weer andere vragen stellen aan jouw organisatie. Procesverbetering is dus een erg relevant onderwerp. Daarom is dit ook altijd het eerste onderwerp dat ik in mijn trainingen behandel en waar ik jullie in deze blog in mee ga nemen.
Waardecreatie voor de klant als belangrijk onderdeel van procesverbetering
Er zijn veel manieren om je processen ‘up to date’ te houden, maar gek genoeg stamt de meest bewezen methode hiervoor uit een 70 jaar oude filosofie. Laat je niet misleiden door de leeftijd van dit gedachtegoed. Het gaat om de elementaire creatie van waarde voor klanten. Klanten vormen het bestaansrecht van je organisatie. Of je nou bij een gemeente of ziekenhuis werkt, elke organisatie kent afnemers. Door te streven naar maximale waarde positioneren we ons, als leverancier van die waarde, in een continue verbetermodus. Dat is waar Lean om draait; altijd een stapje beter.