Slimmer werken,
blije klanten

Procesoptimalisatie met Lean

Procesoptimalisatie met Lean is een van populaire methodes voor het verbeteren van processen. Reden hiervoor is dat het een bewezen methodiek is om vanaf de werkvloer – daar waar het gebeurt – processen efficiënter in te richten. Zij die het werk doen weten immers het beste waar de verbetermogelijkheden liggen en hoe ze opgelost kunnen worden (meer info over Lean vind je hier).

Dat klinkt eenvoudig en in essentie is dat het ook. De moeilijkheid bij Lean zit hem in de persoonlijke en organisatorische kant. Hoe krijg je de betrokkenheid van de medewerkers dat zij de verbetermogelijkheden aanwijzen en onderling oplossen? Dat heeft vooral met vertrouwen te maken. Vertrouwen in de organisatie, haar visie en het vertrouwen in elkaar.

Tijdens onze Lean Green Belt training leer je alles over hoe je Lean tot een succes maakt. Volg je ambitie en schrijf je in! 

Procesoptimalisatie met Lean

Hieronder vier aandachtspunten die wat ons betreft aan de basis staan voor procesoptimalisatie met Lean:

Lean is voor lange termijn

Lean is een oplossing voor de lange termijn. Het is zeker geen tijdelijk programma om kosten te reduceren. Lean is een gedachtegoed: een mentaliteit die definieert hoe een organisatie op lerende wijze beslissingen neemt en handelt. Het langetermijnperspectief is nodig om medewerkers de tijd te geven Lean onderdeel te maken van hun ‘bedrijfs-DNA’.

Duidelijke visie

Ook wel de “stip aan de horizon” genoemd. Ofwel de reden waarom een organisatie bestaat en op welke wijze deze klantwaarde levert. Vaak wordt deze uitgedrukt in een duidelijke visie en missie. Organisaties hebben doelstellingen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Hoe beter een organisatie in staat is haar visie te laten leven onder medewerkers, hoe meer gemotiveerd zij zullen zijn om dat stapje extra te doen.

Procesoptimalisatie met Lean

Gestandaardiseerde processen

Uitgangspunt bij Lean is het streven naar gestandaardiseerde werkprocessen. Pas dan kan men toewerken naar een proces dat altijd de beste kwaliteit levert (First Time Right) wanneer de klant daar om vraagt (Just in Time). Kwaliteitsverbetering en het terugdringen van doorlooptijden worden gerealiseerd door verspillingen binnen processen te elimineren. Zodoende zijn alle processtappen die worden uitgevoerd, gericht op het toevoegen van waarde voor de klant. De meest eenvoudige manier om direct samen met collega’s met verbeteren te beginnen is met een dag- of weekstart.

Medewerkers staan centraal

Lean stelt de medewerkers centraal. Organisaties die investeren in de ontwikkeling van medewerkers, herkennen dat hun groei en het oplossen van problemen van hen afhankelijk is. Als ‘experts van de werkvloer’ kunnen zij namelijk het beste aangeven waar het verbeterpotentieel zit. Om die reden is het essentieel dat organisaties hun medewerkers actief betrekken bij continu verbeteren en een positief werkklimaat ontwikkelen.

Organisaties die deze aandachtspunten goed weten te adresseren zijn goed op weg om het vertrouwen van medewerkers te winnen en vast te houden. Het is een echte kerncompetentie om als organisatie continu te kunnen verbeteren. In deze veranderlijke tijd wellicht zelfs essentieel om te overleven.

Onze Lean consultants en trainers helpen dagelijks organisaties de Lean methodiek toe te passen. Laat ons weten hoe we jouw organisatie kunnen helpen.

Ook interessant:

Volg ons op LinkedIn (we delen onze artikelen met je)

Of deel het in je netwerk:

Over de auteur: Bureau Tromp

Chat openen
1
💬 Heb je hulp nodig?
Hi! Kan ik je ergens mee helpen? Open de chat en stel je vraag.