Slimmer werken,
blije klanten

Organisatieadvies voor meer klantwaarde in jouw organisatie

Wil je processen binnen jouw organisatie verbeteren? In veel gevallen is het dan verstandig om een externe partij in armen te nemen voor organisatieadvies. Waarom? Een externe partij geeft met een frisse blik de nodige deskundigheid mee en kent geen ‘blinde vlekken’ binnen de organisatie. 

Lean organisatieadvies voor verbetertrajecten

Wil jij jouw (interne) werkprocessen verbeteren of de producten en/of diensten die je naar jouw klant levert? Veel bedrijven kijken in zo’n geval naar nieuwe mogelijkheden of extra stappen om toe te voegen aan de huidige manier van werken. Een nieuw systeem, een extra mailing, een extra kaartje, enzovoort. Echter adviseren wij om eerst de huidige processen onder de loep te nemen. Dit doen we volgens de Lean en de Lean Six Sigma methoden. 

Klantwaarde als uitgangspunt

Bij Lean en Lean Six Sigma nemen we de klant als uitgangspunt. Waar vraagt de klant nou precies om? Tijdens de organisatie adviestrajecten zien we vaak dat er veel stappen in het proces zitten die niet per se waardevol of waardetoevoegend zijn voor de klant. Wanneer je alle handelingen en activiteiten van een proces in kaart brengt, zul je al snel zien wat Customer Value Added (CVA), Business Value Added (BVA) en Non Value Added (NVA) handelingen zijn. Hier heb je de eerste optimalisatieslagen al te pakken. Dit noemen we ook wel “Lean werken”.

Organisatie advies op basis van data

De Lean Six Sigma methode gaat nog een stap verder. Ook hierbij is de klantwaarde het uitgangspunt, maar koppelen we het aan data. We gebruiken deze methode veel bij organisatieadvies-trajecten waar productie bij komt kijken, maar ook om bijvoorbeeld de (zowel interne als externe) klanttevredenheid te verhogen. 

Aan de hand van de data ga je de variatie in de klantwaarde beperken. In het geval van de klanttevredenheid kan het zo zijn dat jouw product of dienst een gemiddelde score van een 9 krijgt. Dat lijkt natuurlijk een score om van te dromen. Maar toch kan het zijn dat je ondanks de hoge scores, een aantal uitschieters er tussen hebt zitten die een minder goede beoordeling geven. Met de Lean Six Sigma-methode brengen we juist die uitschieters in kaart zodat iedere klant uiteindelijk een soortgelijke (goede) beleving krijgt. 

Organisatieadvies trajecten

Wil je wel verbeteren maar heb je geen idee waar te beginnen met Lean of Lean Six Sigma? Onze consultants helpen je graag tijdens deze verbetertrajecten. Neem contact op voor de mogelijkheden. 

Contact

Over de auteur: Jelle Marius

Jelle heeft bij verschillende organisaties gewerkt en altijd in samenwerking met klanten. Van financiële dienstverlening, e-commerce en IT naar Lean Six Sigma consultancy. Hij krijgt energie van een inhoudelijk gesprek over uitdagingen waar mensen en organisaties voor staan. Door zijn sterke inlevingsvermogen, analytische vaardigheden en creativiteit, komt hij tot mooie oplossingen. Het is zijn passie om een organisatie verder te helpen bij het realiseren van kansen of bij het overwinnen van uitdagingen.

Chat openen
1
💬 Heb je hulp nodig?
Hi! Kan ik je ergens mee helpen? Open de chat en stel je vraag.