Slimmer werken,
blije klanten

Wat is Operational Excellence? Bureau Tromp legt het uit

Veel organisaties streven ernaar om hun bedrijfsprocessen efficiënter, ofwel goedkoper, te maken om zich te onderscheiden en hier competitief voordeel uit te halen. Het reduceren van kosten en verhogen van de kwaliteit van producten of dienstverlening blijft essentieel voor organisaties om hun marktpositie te consolideren en bestaansrecht te garanderen. Vaak tuigen zij programma’s op genaamd “Operational Excellence”, of zie je functies met deze term voorbijkomen. Maar wat is Operational Excellence precies en op welke wijze past de Lean filosofie hierbij?

Wat is Operational Excellence?

Operational Excellence is een strategie waarin organisaties zich onderscheiden van de concurrentie door te excelleren in een uitmuntend productieproces. Deze term vindt zijn oorsprong in het model “Customer Intimacy and Other Value Disciplines“ van Treacy en Wiersema (1993). Naast Operational Excellence, hebben zij ook nog twee waarde-strategieën gedefinieerd waarop een organisatie zich kan specialiseren: Product Leadership (excellent product of merk) en Customer Intimacy, (excellente klantrelatie).

Organisaties streven met Operational Excellence naar een dienstverlening waarin de wensen van de klant centraal staan. Dit betekent bijvoorbeeld dat alles wat wordt geproduceerd, in één keer goed gaat, dat er precies wordt geleverd wanneer de klant erom vraagt en tegen een concurrerende prijs. Dit resulteert in een betere klantbeleving bij het afnemen van het product of dienst, en heeft als bijkomstig effect dat het de productiviteit verhoogt en dat het leidt tot lagere kosten.

Lean & operational excellence

Kenmerken

Bedrijven die deze filosofie omarmen streven naar een hoge mate van standaardisatie in hun producten en dienstverlening; variatie in het assortiment is beperkt. Er wordt veel geïnvesteerd in Supply Chain Management zodat producten altijd op voorraad zijn en snel worden bezorgd. De werkzaamheden binnen deze organisaties zijn vaak taak georiënteerd. Ook meetsystemen zijn belangrijk, omdat deze relevante data genereren die helpen de procesefficiëntie te bevorderen.

Organisaties die deze filosofie toepassen in hun bedrijfsvoering zijn in staat producten tegen een lagere prijs aan te bieden doordat ze hun operationele processen optimaliseren. Hierdoor creëren zij een hogere marge dan hun concurrenten wat ze vervolgens een competitief voordeel geeft.

Lean en Operational Excellence

De denkwijze en overtuiging die Operational Excellence kenmerkt, kent veel overeenkomsten met het Lean (Six Sigma) gedachtegoed; het is daarom ook een van de meest gebruikte methodieken om Operational Excellence te bewerkstelligen.

Beide methodieken streven naar het verbeteren van de procesinrichting van je organisatie. Beide perspectieven kiezen een programmatische benadering om op structurele wijze procesverbeteringen te realiseren. Hierbij staan operationele procesprestaties en het continu verbeteren hiervan centraal.

De weg naar Operational Excellence kenmerkt zich door het continu verbeteren van operationele processen door systematisch te focussen op klantwaarde, en de processtappen en activiteiten die geen waarde toevoegen voor de klant te beperken of te elimineren. Het benutten van de kennis en vaardigheden van medewerkers en effectieve toepassing van technologie en innovaties, kunnen leiden tot het verhogen van de productiviteit (procesefficiëntie) en een betrouwbaarder en voorspelbaarder proces.

Het Lean huis, het visuele raamwerk dat het systeem van procesverbetering met Lean omschrijft, kent veel parallellen met deze benadering. De focus op klantwaarde en een hoge mate van standaardisatie door systematisch te streven naar de hoogste kwaliteit en kortste doorlooptijd resulteert in een efficiënter proces, en daarmee lagere kosten.

Operational Excellence wordt in toenemende mate populair. Inzet van deze denkwijze vraagt om een organisatorische transitie waarbij gedragsverandering essentieel is. Het vergt een langetermijnperspectief en doorzettingsvermogen om dit te bewerkstelligen; het volledig omarmen, correcte toepassing, en borgen van Operational Excellence binnen de organisatiestructuur kan wel vijf tot tien jaar duren.

Meer weten?

Volg dan onze Lean Six Sigma Green Belt training. Deze training bieden we ook online aan. Klik hier voor meer informatie.

Ook interessant:

Over de auteur: Bureau Tromp

Chat openen
1
💬 Heb je hulp nodig?
Hi! Kan ik je ergens mee helpen? Open de chat en stel je vraag.