Slimmer werken,
blije klanten

Lean in de zorg

Lean wordt steeds meer gebruikt in de zorg. Er zijn legio voorbeelden van hoe Lean wordt toegepast in zorgorganisaties. Lees hieronder een voorbeeld van Lean in de zorg, hoe het ontslagproces van ziekenhuispatiënten kan worden verkort:

Wachten om ontslagen te worden uit het ziekenhuis is soms erg frustrerend voor patiënten en vaak erg kostbaar voor de ziekenhuizen. In veel ziekenhuizen duurt dit proces dan ook te lang. Hierbij een voorbeeld van een Nederlands academisch ziekenhuis.

Het ontslagproces in een ziekenhuis verbeterd met Lean

Het ontslaan was een proces bestaande uit drie stappen. Eerst worden de ontslagpapieren geschreven door de artsen. Daarna worden de papieren verwerkt door de administratie. Als laatst geven de verpleegsters de patiënten hun ontslag instructies. Het was de formule voor veel wachttijd. “Verspilling” in de terminologie van lean.
Het interne lean team kwam erachter dat alles opeenvolgend gebeurde verteld een arts. De administratie verwerkte alleen de documenten als de artsen klaar waren en de verpleging deed pas wat als de administratie klaar was.
Artsen vertelden vaak hun patiënten dat ze ontslagen zouden worden maar vergaten vervolgens het de verpleegsters te vertellen. “Verpleegsters kwamen erachter via de patiënten” verteld de arts. Soms duurde het uren voordat de artsen de kans kregen om hun dossiers te schrijven. Geen dossiers betekent geen papierwerk. Geen papierwerk betekent geen verpleegster die patiënten kan inlichten. Eén persoon kan het hele proces vertragen.
Overleg van een Lean team in een ziekenhuis

nieuw proces

Het lean team organiseerde een nieuwe procedure. Ontslag formulieren zijn nu beschikbaar bij het bed van de patiënt. Deze formulieren gaan rechtstreeks naar de administratie, die de verpleegsters op de hoogte stellen. De verpleegsters kunnen meteen beginnen met hun instructies. In theorie hoeft niemand meer op een ander te wachten, om hun taak af te ronden.
In de praktijk, is de ontslag tijd verminderd van ongeveer 195 minuten naar 89 minuten, een verbetering van 54%. Eerder weten hoeveel bedden er elke dag vrij gaan komen heeft ook de achterstand van patiënten die een bed nodig hebben vanuit de Spoedeisende Hulp helpen verkleinen en heeft werklast verminderd.



Sponsored post_1200x420

Verbeteren met Lean? Lees meer over o.a. Lean tools en tips mét praktische voorbeelden waarmee je vandaag al kunt starten!
Download gratis