Ons eerste RPA event!
Vorige week dinsdag vond ons eerste RPA event plaats in Utrecht. Samen met onze partner EsperantoXL en gastsprekers hebben wij er een zeer leerzame en leuke ochtend van gemaakt. Hier een kleine sfeerimpressie van deze dag voor de mensen die aanwezig waren én voor de mensen die er helaas niet bij waren.
De Marshmallow Challenge
Onze eigen Jelle Marius heeft deze dag georganiseerd en trapte de ochtend dan ook af. En wat doe je om 09:00 ’s ochtends om iedereen een beetje wakker te schudden? De Marshmallow Challenge natuurlijk! Met spaghetti, tape, touw en één marshmallow moesten de deelnemers een zo hoog mogelijke toren bouwen, die uiteraard wel moest blijven staan (al was dat voor de één wat moeilijker dan voor de ander). Maar in ieder geval was iedereen wakker.
Daarna moest ook Jelle serieus worden en begon hij met onze kernboodschap: hoe kan RPA Lean ondersteunen? Van origine zijn wij natuurlijk Lean-experts, dus dit willen wij ook binnen RPA toepassen. Met behulp van RPA kan een verhoogde kwaliteit en snelheid behaald worden door repetitieve handelingen weg te nemen. Hierdoor houden werknemers meer tijd over voor inhoudelijkere, meer complexe zaken en kunnen zij zo een hogere klantwaarde creëren. En dat klinkt voor ons als muziek in de oren!
Kees van Manson
Hierna werd het podium aan Kees van Mansom gegeven. Kees is de Automation Engineering lead voor Accenture Nederland. Hij adviseert en begeleidt hier klanten bij het optimaliseren van de customer journey, het verkorten van response en verwerkingstijden, het terugdringen van menselijke fouten en het besparen op de kosten van hun processen: RPA dus.
Iedereen kent ze wel: saaie bijbaantjes die je vroeger hebt gehad. En zo ook Kees: ‘‘Ik voelde me net een robot’’, begon hij. Dit ging over het bijbaantje die hij had toen hij 23 was waarbij hij de hele dag dingen moest overtypen. Tja, saai. Niets meer en niets minder. Hij wist al meteen dat dit hersendodende werk niets voor hem was en dat hij dit niet zijn hele leven wilde blijven doen. Maar helaas is dit soort werk ook nu nog een te groot aspect van veel banen. En laat RPA nou eens de perfecte oplossing voor dit probleem zijn.
Kees begon bij de basics: ‘’Wat is RPA nou eigenlijk?’’, ‘’Waarom is het relevant?’’, ‘’Welke processen zijn geschikt voor RPA en welke juist minder?’’ en ‘’Wat is het verschil met Artificial Intelligence en hoe kunnen deze twee elkaar aanvullen en ondersteunen’’?. Een belangrijk aspect dat hierbij niet vergeten moet worden is het betrekken van werknemers bij de implementatie. Zij zijn nog steeds de value van je organisatie en je moet dan ook niet in grote hoeveelheden banen gaan schrappen. Zodra de motivatie achter de implementatie enkel kostenbesparing is (en dus het verminderen van het aantal werknemers), is de kans van slagen veel kleiner. Organisaties die hun werknemers juist willen behouden en betrekken bij het gehele proces behalen een groter succes. Menselijk contact blijft nodig. En bovendien geef je je werknemers zo meer tijd om de werkelijke klantwaarde te verhogen.
Volgens Kees is er eigenlijk geen reden om niét aan RPA te beginnen. Elke organisatie kent wel processen die geschikt zijn voor RPA, dus voor elke organisatie is het relevant. En ook voor iedere werknemer. Daarnaast hebben zij de meeste kennis over de processen en zijn dus erg belangrijk voor de implementatie.