Slimmer werken,
blije klanten

Lean IT; de toepassing van continue verbetering in IT organisaties

Het verhaal van Lean is bij veel mensen wel bekend. Het Toyota Production Sytem staat aan de basis van het succes van Toyota. Het is dan ook de belangrijkste reden waarom Toyota tot op de dag van vandaag de benchmark is op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid. In de jaren ’80 hebben onderzoekers Womack en Jones hun boek “the machine that changed the world“ uitgebracht. Daarin vertalen zij de principes achter het Toyota Production System in de algemeen toepasbare methodiek van Lean Management. Lean management lijkt in eerste instantie gericht op productieomgevingen, maar Lean IT levert bewijs voor de brede toepasbaarheid van Lean Management.

Lean IT

“Maar wij zijn geen autofabrikant…”

De oorsprong van Lean ligt dus in de maakindustrie. En dat is direct de meest gehoorde kritiek vanuit dienstverlening of de publieke sector. “Mooi verhaal hebben jullie, maar bij ons werkt het niet zo. Wij zijn geen autofabrikant, bij ons is iedere klantvraag uniek”. Dat is een terechte eerste reactie. Want natuurlijk is er maar één Toyota en het afhandelen van een strafdossier is ook heel anders dan het maken van een auto. Toch zijn de achterliggende principes van Lean vaak goed toepasbaar in allerlei omgevingen.

Maar hoe zit dat in de IT? Bijvoorbeeld het ontwikkelen van een applicatie staat wel heel ver af van het seriematig produceren van auto’s. Dit is een eenmalig, vaak projectmatig uitgevoerd proces. Wat kun je dan met Lean? In dit soort situaties is Lean IT op z’n plek. Lees verder om te ontdekken wat Lean IT is en wat je ermee kunt.

Lean IT, wat is het?

Lean IT is het samenspel tussen Lean (Six Sigma) en IT Service Management. De basisprincipes van Lean blijven ongewijzigd, maar worden meer specifiek voor een IT (service)organisatie ingevuld. Zo zijn binnen Lean IT de vijf principes van Lean gespecificeerd voor IT-organisaties, maar blijven tegelijkertijd wel herkenbaar:

Waarde en verspillingen

Naast een efficiënte dienstverlening is het belangrijk om te begrijpen wat waarde creëert voor de klant van IT-organisaties.. Voorbeelden van klantwaarde zijn het nakomen van Service Level Agreements met de betrouwbaarheid van een Enterprise Resource Planning-systeem.

Waardestroom – Bepaal waar waarde wordt gecreëerd

Identificeer alle stappen van begin tot eind van de processen van de IT-organisatie. Markeer vervolgens de verspillingen die geen waarde toevoegen. Verspilling identificeren vereist transparantie van processen en van waardestromen.

Flow

Zorg voor een continue doorstroming van werk, zonder onderbreking, omwegen of wachttijden. De flow bereik je door het behouden van waardetoevoegende en noodzakelijke processtappen en het verwijderen van processtappen die geen waarde toevoegen. Daarnaast gebruik je technieken als Kanban of takttijd om het werk te managen.

Pull

Doe wat nodig is, wanneer het nodig is. Ofwel, produceer alleen wat de klant écht wil. Elke geleverde dienst die niet direct door de klant wordt gewaardeerd is verspilling. Bijvoorbeeld software functionaliteiten die nooit worden gebruikt of het aanbieden van een krachtige servercapaciteit voor simpele computertaken.

Perfectie

Continu leren en verbeteren. Het zal nooit in één keer perfect zijn en er valt altijd iets nieuws te verbeteren. Dat geldt ook voor IT-organisaties en IT-systemen. Maar hoe combineer je dat met je releasemanagement? Dit komt in Lean IT aan de orde.

Opleiding Lean IT

Los van de meer generieke Lean opleidingen, bieden wij een 2-daagse Lean IT opleiding aan, voor IT-organisaties en professionals. Na afloop ontvang je een officiële Foundation certificering, afgegeven door APMG. Meer weten over de mogelijkheden van deze maatwerkopleiding in jouw organisatie? Bel ons op 030-227 0000 of stuur ons een mail. We helpen je graag verder.

E-book Lean tools

Ook interessant:

Over de auteur: Reinier Tromp

Reinier Tromp is een ervaren Lean Six Sigma Black Belt. In 2010 heeft hij samen met Bas Kooijman, Bureau Tromp opgezet. Het is voor Reinier telkens weer een uitdaging om zijn klanten zo goed mogelijk te helpen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat het Bureau Tromp team ook zelf iedere dag een stukje beter functioneert.