Op de vroege, zonnige ochtend kwamen onze gasten uit de zorgsector bijeen voor een ontbijtsessie, speciaal gericht op Lean in de zorg. We organiseerden dit voor de eerste keer.
Na een halfuurtje inloop, genieten van de prachtige locatie en alvast wat kennismaken onder het genot van een kop koffie – die we allemaal wel konden gebruiken om een beetje wakker te worden – stond er een heerlijk ontbijt op klaar. Terwijl de croissantjes werden gegeten, opende onze consultant Roos de ontbijtsessie officieel, waarin ze het doel van dit initiatief nogmaals noemde: ervaringen delen en de dialoog aangaan met mensen die werkzaam zijn in dezelfde sector. Van elkaar kan je immers leren!
De ochtend bestond uit presentaties van Carolien Swart (opname manager bij ziekenhuis Amstelland), Rik van der Wardt (consultant bij Bureau Tromp) en Adrie van der Zon (Lean coach bij het LUMC), die allemaal tot interessante tafelgesprekken leidden.
Belangrijkste learnings voor Lean in de zorg
Tijdens deze ontbijtsessie zijn veel onderwerpen en discussiepunten voorbij gekomen, die voor iedereen aan tafel relevant waren. Onder andere:
- Waarom slimmer werken in het ziekenhuis? Omdat je de juiste zorg wil leveren aan iedere afzonderlijke patiënt. Dit vraagt om structuur en het continu blijven verbeteren van deze structuur.
- Hoe kan je beginnen met continu verbeteren? Ervaring leert dat het in ziekenhuizen goed werkt om de Lean werkwijze stap voor stap in te voeren, waarvan de eerste stap een verbeterbord kan zijn.
- Hoe kunnen we verandering in werkwijzen doorvoeren? Gewoontes zijn heel krachtig, maar als je een signaal (mensen stimuleert na te denken over verandering) en een beloning (wat de verandering op zal leveren na de implementatie) koppelt aan het veranderingsproces, zal de kans op slagen aanzienlijk groter zijn.