Slimmer werken,
blije klanten

Lean in de zorg: een inspirerende ontbijtsessie

Op de vroege, zonnige ochtend kwamen onze gasten uit de zorgsector bijeen voor een ontbijtsessie, speciaal gericht op Lean in de zorg. We organiseerden dit voor de eerste keer.

Na een halfuurtje inloop, genieten van de prachtige locatie en alvast wat kennismaken onder het genot van een kop koffie – die we allemaal wel konden gebruiken om een beetje wakker te worden – stond er een heerlijk ontbijt op klaar. Terwijl de croissantjes werden gegeten, opende onze consultant Roos de ontbijtsessie officieel, waarin ze het doel van dit initiatief nogmaals noemde: ervaringen delen en de dialoog aangaan met mensen die werkzaam zijn in dezelfde sector. Van elkaar kan je immers leren!

inloop Lean in de zorg ontbijtontbijt Lean zorgontbijt

De ochtend bestond uit presentaties van Carolien Swart (opname manager bij ziekenhuis Amstelland), Rik van der Wardt (consultant bij Bureau Tromp) en Adrie van der Zon (Lean coach bij het LUMC), die allemaal tot interessante tafelgesprekken leidden.

presentatie Lean in de zorg ontbijt

Belangrijkste learnings voor Lean in de zorg

Tijdens deze ontbijtsessie zijn veel onderwerpen en discussiepunten voorbij gekomen, die voor iedereen aan tafel relevant waren. Onder andere:

  • Waarom slimmer werken in het ziekenhuis? Omdat je de juiste zorg wil leveren aan iedere afzonderlijke patiënt. Dit vraagt om structuur en het continu blijven verbeteren van deze structuur.
  • Hoe kan je beginnen met continu verbeteren? Ervaring leert dat het in ziekenhuizen goed werkt om de Lean werkwijze stap voor stap in te voeren, waarvan de eerste stap een verbeterbord kan zijn.
  • Hoe kunnen we verandering in werkwijzen doorvoeren? Gewoontes zijn heel krachtig, maar als je een signaal (mensen stimuleert na te denken over verandering) en een beloning (wat de verandering op zal leveren na de implementatie) koppelt aan het veranderingsproces, zal de kans op slagen aanzienlijk groter zijn.

groep Lean in de zorg ontbijt

  • Op welke manier pakken andere ziekenhuizen het aan? Zoek hiervoor gewoon eens contact met andere ziekenhuizen, of neem een kijkje om te zien hoe het eraan toegaat.
  • Waar focus je in de praktijk op bij het gebruik van Lean? Naast de invoering van een verbeter – en dagstartbord is het van belang om binnen de afdeling / organisatie te focussen op verspillingen en werknemers daarbij de ruimte te geven deze verspillingen aan te pakken.
  • Hoe kan je werknemers stimuleren en enthousiast maken over een veranderingsproces? Hierbij is met name betrokkenheid belangrijk. Op het moment dat werknemers invloed hebben op veranderingen en weten wat het gaat opleveren (bijvoorbeeld een lagere werkdruk, of meer tijd voor patiënten), zal je merken dat veranderen makkelijker én leuker wordt voor iedereen!

Conclusie van de ochtend

Al met al kunnen we stellen dat het een geslaagde ontbijtsessie was! Mensen uit verschillende ziekenhuizen hebben de kans gekregen te bespreken waar ze tegenaan lopen of wat ze zich afvroegen. Ondanks dat er aan het einde van de ochtend nog veel vragen en gespreksonderwerpen over waren, zijn er tijdens de presentaties en discussies onderling veel praktische tips uitgewisseld waar men mee aan de slag kan.

Kortom: het ontbijt had gerust nog langer kunnen duren. Misschien de volgende keer dan maar een Lean zorgweekend..? In elk geval hopen we een volgende keer weer net zo’n enthousiaste groep te voorzien van een dosis Lean inspiratie!

buiten Lean in de zorg ontbijt

Meer weten?

Ben je benieuwd geworden en zou je graag meer informatie willen over wat Lean voor jouw ziekenhuis of zorginstelling kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!

Ook interessant:

Over de auteur: Jelle Marius

Jelle heeft bij verschillende organisaties gewerkt en altijd in samenwerking met klanten. Van financiële dienstverlening, e-commerce en IT naar Lean Six Sigma consultancy. Hij krijgt energie van een inhoudelijk gesprek over uitdagingen waar mensen en organisaties voor staan. Door zijn sterke inlevingsvermogen, analytische vaardigheden en creativiteit, komt hij tot mooie oplossingen. Het is zijn passie om een organisatie verder te helpen bij het realiseren van kansen of bij het overwinnen van uitdagingen.