Slimmer werken,
blije klanten

Lean bij gemeenten

Slimmer werken? Blije burgers!

leen bij gemeente

De rol van gemeenten wordt steeds groter. De Rijksoverheid verschuift taken naar gemeenten, burgers zijn mondiger dan ooit en door sociale media liggen gemeenten onder een vergrootglas. Tel daarbij op dat kostenefficient werken een must is om binnen de begroting te blijven en je begrijpt waarom steeds meer gemeenten het gedachtegoed van Lean in de praktijk brengen.

Voice of the customer = stem van de burger?

Helemaal nieuw is Lean bij gemeenten niet. Diverse gemeenten gingen u voor en het A&O-fonds heeft in samenwerking met Universiteit Leiden een rapport gepubliceerd waarin de effecten van Lean op gemeenten zijn uitgewerkt.

Lean gaat over het verbeteren van processen vanuit het perspectief van de klant.
Lean is ontstaan bij Toyota, een fabrikant van auto’s. Hoe zit dat bij gemeenten? Een aantal factoren maakt dat het dat ‘perspectief van de klant’ voor gemeenten net even anders is.

  1. Burgers zijn een belangrijke klantgroep voor gemeenten. Maar, in tegenstelling tot bv. kopers van een Toyota, zullen de klanten van gemeenten niet snel weglopen door slechte dienstverlening. Denk aan je eigen situatie, ben je écht bereid om te verhuizen omdat het verlengen van je paspoort in jouw gemeente ieder jaar duurder wordt?
  2. Gemeenten voegen niet alleen waarde toe voor burgers, maar hebben ook te maken met de belangen van bijvoorbeeld bedrijven, provincie of Rijksoverheid. En wat goed is voor de één, is niet altijd goed voor de ander. De gemeente moete daarin keuzes maken.
  3. Gemeenten zitten in een politieke omgeving, waarin normaal gesproken iedere vier jaar het college verandert. Met een beetje fantasie kun je een nieuw akkoord zien als een nieuwe voice of the customer.

Lees de ervaringen van collega gemeenten

Hoe begin je met Lean in een omgeving die afwijkt van de basis van Lean én een grote bestuurlijk en politieke component kent? Bureau Tromp heeft al een decennium ervaring met het toepassen van Lean in bestuurlijke omgevingen. We hebben een aantal relevante artikelen geschreven over onze ervaringen bij collega gemeenten:

Vraag onze poster aan

De basis van Lean ligt in het wegnemen van verspillingen.  We hebben een poster ontwikkeld met daarop de ‘8 verspillingen’. Wil je deze poster ontvangen? Ga dan naar deze pagina.

Referenties:

 

Benieuwd wat we kunnen doen voor jou?

Wil je weten of Lean bij jouw gemeente kan werken? Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak. We delen graag onze ervaringen met je.

Contact

Sponsored post_1200x420

Verbeteren met Lean? Lees meer over o.a. Lean tools en tips mét praktische voorbeelden waarmee je vandaag al kunt starten!
Download gratis