Kaizen Lean is de Japanse equivalent van continu verbeteren. Letterlijk betekent het “veranderen naar beter”. Kaizen is één van de vele principes van het Toyota Production System (TPS).
TPS is de basis van Lean Management. Kaizen en Hansei zijn twee woorden die je vaak samen hoort. Hansei staat voor het principe van “fouten maken mag, als je er maar van leert”. Je kunt immers niet verbeteren als je niet mag uitproberen of iets beter of juist niet beter werkt.
Waar komt Kaizen Lean vandaan?
Kaizen Lean wordt vaak gezien als een bundeltje instrumenten die je kan toepassen. Maar de oorsprong van Lean bij Toyota laat ons zien dat er veel meer is. Innovatie is altijd de kracht van Toyota geweest. Om te innoveren moet je medewerkers kunnen laten leren. Leren van fouten zorgt ervoor dat je de volgende keer op een andere manier met een situatie omgaat. Als je vervolgens een organisatie hebt waarin de geleerde lessen worden verspreid en opgepakt door andere medewerkers kun je continu verbeteren. Kaizen is dit continu verbeteren in kleine stapjes. Bij het verbeteren is het belangrijk om achter de root-cause ofwel de echte kern van een probleem te komen. Dit doe je met behulp van het principe 5 X WHY? ofwel de “5 keer waarom-vraag”. Het principe is heel simpel: door de “waarom-vraag” te blijven stellen kom je achter de ware oorzaak van een probleem. Lees hier meer over de 5 X WHY?