Slimmer werken,
blije klanten

Interview: Dave Coenen van Defensie

Bureau Tromp is de vaste leverancier van Defensie voor Lean en Lean Six Sigma opleidingen. Dave Coenen is senior communicatieadviseur bij het Commando DienstenCentra (CDC) en heeft met zijn team een eendaagse Lean Six Sigma Yellow Belt gevolgd. Wij spraken hem over zijn ervaringen.

Wat waren je ideeën over Lean Six Sigma voordat je aan de training begon?
“Ik wist dat Toyota er succes mee heeft behaald, dus dacht dat de methode goed toe te passen zou zijn bij productiebedrijven. Ik had er geen beeld bij hoe je Lean Six Sigma bij een ondersteunde afdeling als het CDC zou kunnen inzetten. Ik dacht altijd dat Lean Six Sigma CDC-breed of zelfs Defensiebreed gestart moest worden.”

En nu je de training hebt gevolgd?
“Ik heb gezien dat je Lean Six Sigma heel klein kunt inzetten. In je eigen werk, met je eigen team of zelfs thuis.”

Dan ben je vast direct aan de slag gegaan?
“Nee, ik moet bekennen dat ik dat nog niet heb gedaan. Ik ben, zoals zovelen, na de cursus weer opgeslokt door de waan van de dag. Lean Six Sigma is heel laagdrempelig, maar je moet eerst op korte termijn wat tijd vrijmaken om er op langere termijn van te profiteren. Na de zomervakantie maken we met het team twee uur per week vrij om te werken aan verbeteren.”

‘We waren echter totaal vergeten de klant te vragen wat hij eigenlijk belangrijk vond. Een eye opener.’

En de training zelf, wat vond je van de dag?
“Als je me vooraf had verteld dat een gedeelte van de training bestaat uit een processimulatie waarin we koffiefilters maken, had ik je voor gek verklaard. Maar door dat toch te doen realiseer je je pas goed wat een proces is en wat er allemaal mis kan gaan. Zo hebben we bij het CDC de klant hoog in het vaandel. In de training waren we echter totaal vergeten de klant te vragen wat hij eigenlijk belangrijk vond. Een eye opener.”

Wat wil tot slot je collega’s hierover meegeven?
“Ik raad iedereen aan ook een training te volgen. Iedereen heeft met klanten te maken en waarschijnlijk denk je dat je de klant goed bedient. Deze training opent je ogen over wat daar allemaal nog fout in gaat. Lean Six Sigma helpt bij het oplossen daarvan, dus ik spoor mijn collega’s aan hier ook mee aan de slag te gaan.”

Ga voor meer informatie over onze Lean Six Sigma Yellow Belt naar onze Yellow Belt pagina.

Vind je dit artikel interessant? Deel het in je netwerk.

Over de auteur: Bureau Tromp

Chat openen
1
💬 Heb je hulp nodig?
Hi! Kan ik je ergens mee helpen? Open de chat en stel je vraag.