Column: Sander Gooiker

Heb je je wel eens afgevraagd wie de mensen in het Bureau Tromp team zijn? Elke maand zal een van hen zijn of haar visie binnen het Lean Six Sigma vakgebied met jullie delen. Deze maand is dat Sander Gooiker.

Manipuleren zoals Volkswagen?! Niet in mijn organisatie!

Met enige verwondering heb ik de afgelopen week de berichtgeving over het dieselschandaal van Volkswagen gelezen. Niet zozeer verwondering over het structureel manipuleren van de testresultaten, veel meer over een samenleving die in shock is omdat dit zomaar kan gebeuren. Hoe durven ze wel, ons een wereld voor te spiegelen die helemaal niet bestaat. Als ik kort bekijk wat ik zie gebeuren, is dat we de auto-industrie willen stimuleren om schonere en energiezuinigere auto’s te maken door met subsidies te strooien en consumenten voordelen te geven op schonere auto’s. Alle betrokkenen in het proces, van producent tot autorijder, zijn gebaat bij schonere motoren en dit stellen we vast door een standaard test. Nog even los van de verbruikstest zelf (de standaard test mag gedaan worden met een auto zonder alle opties zoals airco, elektrische ramen, vloermatten etc.), het loont alle moeite om vooral bij de test zelf bijzonder goed uit de verf te komen. Dat de werkelijkheid een afwijking heeft maakt niet uit, het draait om de winst voor zowel de producent als de autorijder. Maar dit incident staat niet op zichzelf. Enige tijd geleden was er een bankencrisis omdat er leningen waren verstrekt aan mensen die dat eigenlijk niet konden betalen. De consument wilde echter dolgraag een hypotheek (zonder lastige vragen) en de banken waren royaal met de bonussen op afgesloten hypotheken. Ik denk dat we, als we er even bij stil staan, nog best een aantal voorbeelden kunnen ophoesten. Laat ik voorop stellen: ik wil dit gedrag niet goedpraten en het zit in werkelijkheid ook gecompliceerder in elkaar dan ik hier schets. Wat ik wel wil aangeven is dat we hier lering uit kunnen trekken voor onze bedrijfsvoering! En nee, de meesten van ons maken geen dieselmotoren. Dat weet ik ook wel. Wel willen we mensen motiveren in hun werk en er het maximale rendement uithalen. De vraag is op welke manier we dat het beste kunnen doen. Als ik de productieafdeling beloon op basis van afgeleverde producten, loop ik dan niet het risico dat dit ten koste gaat van de kwaliteit? Als ik inkoop beoordeel op de scherpste inkoopprijs, krijg ik dan wel de kwaliteit of service die ik wens?

Gung Ho!

De uitdaging is om het scorebord los te laten. Je kunt immers een sportteam niet goed managen en coachen naar een goed resultaat als je alleen maar naar dat scorebord kijkt. Het gebeurt op het speelveld, richt je daar dan ook op. Een mooie manier om dat te doen is in verhaalvorm neergezet in Gung Ho! (Ken Blanchard, 1998). Een aanrader voor iedere manager! De drie eenvoudige principes van Gung Ho! zijn principes die elke manager kan navolgen. Ze zijn in het boek uitgewerkt als parabel en zijn de drijfveer van de eekhoorn, de werkwijze van de bever en de gave van de gans. Het eerste principe is de drijfveer van de eekhoorn. Eekhoorns zijn gemotiveerd om eten te verzamelen omdat ze anders de winter niet doorkomen. Hun werk is dus de moeite waard. Laat medewerkers daarom ervaren dan hun werk belangrijk is en een doel dient waar iedereen gezamenlijk aan werkt. Het tweede principe is de werkwijze van de bever. Bevers bouwen, zonder enige vorm van leiding of aansturing, ieder voor zich op hun eigen manier mee aan het nest. Ze bepalen dus zelf hoe ze hun doelen behalen. Geef de mensen daarom ook de vrijheid zelf te bepalen hoe ze hun doelen realiseren, binnen het vooraf vastgestelde speelveld. Tot slot creëren we een cultuur waarbij we elkaar blijven stimuleren en aanmoedigen door de gave van de gans. Door deze manier van werken te implementeren in een organisatie is het gemakkelijker om de sturing los te laten. We kijken niet enkel meer naar het scorebord (spreadsheets), we zorgen voor een leuk en aantrekkelijk spel voor spelers (medewerkers) en toeschouwers (klanten) zodat iedereen tevreden is. Sluit ik hiermee alle manipulatieve acties zoals recent bij Volkswagen uit? Ik denk het niet, maar hopelijk zorg ik er wel voor dat organisaties zich op andere dingen gaan concentreren.

 

Ga naar WhatsApp