Klantcase: Lean Transformatie bij Ultimaker
Achtergrond
Ultimaker is een fabrikant van 3D-printers voor zowel diverse kunststoffen als roestvrijstaal. Ultimaker is een van de eerste bedrijven die 3D-printen toegankelijk maakt voor bedrijven en onderwijs, met toepassing in productontwikkeling, hulpmiddelen in de productieomgeving en eindgebruik.
Om competitief te blijven is kostenbeheering belangrijk en wordt er gewerkt aan Continue procesverbetering.
De vraag
De behoefte aan efficiënte processen (VOP), met single piece flow, een hoog First time right niveau, kortere doorlooptijden, en relevante meetpunten (KPI’s) en visueel management (bijvoorbeeld CI bord). De vraag was om op de genoemde thema’s verbeterstappen te realiseren door het principe van Continue Verbeteren door te voeren in de organisatie en cultuur.
De doelstelling
Het realiseren van een continue verbeterstructuur en -cultuur waarin processen door middel van nauwe samenwerking, eigenaarschap, bredere inzetbaarheid en slimme standaardisatie minder persoonsafhankelijk zijn.
Het stap voor stap reduceren van faalkosten, voorraden en doorlooptijd.
Deze doelstellingen zijn behaald door een aantal stappen te doorlopen:
- Medewerkers van hoog tot laag te trainen;
- Helder plan van aanpak;
- Processen in kaart te brengen (VSM);
- Laagdrempelige verbeteracties uitvoeren (dagstarts, dagstart borden en CI borden, 5S);
- Verbeterstappen identificeren en stap en stap uitvoeren en borgen, middels Kaizens en projecten.
- De aanpak was en is gericht op ‘voordoen’, ‘samen doen’ en daarna ‘alleen doen’.