Business Intelligence

Business Intelligence (BI) is simpel gezegd het omzetten van gegevens in waardevolle informatie. Met deze informatie kan een organisatie zich bijvoorbeeld makkelijker onderscheiden op competitief vlak van andere organisaties.
Welke informatie er allemaal wordt verzameld is heel divers en afhankelijk van dienst, klant en markt. Ook algemene informatie en trends over economie vallen onder BI.

Hoe ga je aan de slag met Business Intelligence?

Er zijn 2 stappen welke je moet doorlopen als je met BI aan de slag wilt gaan. Als eerste ga je alle aanwezige gegevens welke je nodig hebt verzamelen. Deze gegevens haal je uit de diverse systemen en documenten die aanwezig zijn binnen je bedrijf. Denk aan ERP en CRM-systemen of andere databases. Vervolgens ga je de informatie omvormen tot bruikbare informatie. En door middel van het overzichtelijk en visueel aantrekkelijk te presenteren maak je het gebruik ervan nog makkelijker en toegankelijker.

 

Wat levert het op?

Voor het nemen van beslissingen is BI van groot belang. Ideeën om bijvoorbeeld een nieuw product of dienst aan te gaan bieden kunnen worden onderbouwd op basis van relevante informatie. Maar ook de dagelijkse prestaties van teams en medewerkers kunnen met behulp van BI beter inzichtelijk worden gemaakt. BI biedt een handvat om continu te kunnen verbeteren binnen een bedrijf of organisatie. Tijdens een dag- of weekstart vormt deze informatie een waardevolle input. Denk aan de impact die een bepaalde verandering in een proces heeft op de output van een proces kan met BI duidelijk inzichtelijk worden gemaakt.

De toekomst van BI

Waar Business Intelligence voorheen vooral een IT aangelegenheid was, draait het meer en meer om de eindgebruiker. Deze heeft behoefte aan makkelijk te lezen en te begrijpen informatie. Dit moet niet alleen overzichtelijk en visueel aantrekkelijk zijn, maar ook nog eens real-time beschikbaar op alle mogelijke manier. Managers willen via hun telefoon continu de actuele orderstand van hun salesteam kunnen inzien of de uitval in hun productielijnen.
Daarnaast moet er ook steeds meer voorspellende waarde zitten in de informatie. Hier komt bijvoorbeeld AI (Kunstmatige Intelligentie) om de hoek kijken. Hiermee kan je met behulp van algoritmes veel accurater voorspellingen doen over hoe bepaalde informatie zich in de toekomst zal ontwikkelen. Je komt dan meer op het terrein van Data Science terecht.

Ook interessant:

Ga naar WhatsApp