blije klanten
Process Mining: laten we bij het begin beginnen
Van data naar informatie Veel bedrijven hebben bergen informatie over het (online) gedrag van hun klanten en over het verloop van interne processen. Maar wat kun je hier mee? Het lijkt misschien lastig om die grote hoeveelheden gegevens om te zetten in concrete bruikbare managementinformatie, maar dat hoeft niet zo te zijn! Process Mining helpt […]
Structuur geven aan continu verbeteren
Goede voornemens, we maken ze allemaal. Of het nu gaat om gezonder eten, minder alcohol drinken, meer sporten of stoppen met roken. In het begin is het makkelijk vol te houden, maar na een tijdje wordt het steeds moeilijker. Je komt in de verleiding of hebt andere prioriteiten en wijkt af van je nieuwe leefstijl. […]
Tachtig Percentiel
De 80 percentiel kan een sterk hulpmiddel zijn om het succes te laten zien. Verbeterprojecten worden namelijk uitgevoerd in verschillende omgevingen en met diverse redenen. Om aan het einde van het project te kunnen vertellen wat het project heeft opgeleverd moet je bij de start al nadenken hoe je het resultaat gaat weergeven. Verbeteren van […]
Met LEAN kom je een recessie door!
Help, een recessie! “Als je buurman ontslagen wordt, is het een recessie. Als je zelf ontslagen wordt, is het een depressie.” Een vaak gehoorde en wat schertsende omschrijving van het verschil tussen een economische recessie en economische depressie. Een recessie, wat is dit precies? Recessie betekent letterlijk terugval. Bij een recessie is er sprake van […]
Klimaatverandering aanpakken met Lean Management
Het Lean & Green initiatief is al jarenlang bekend in de logistieke sector om klimaatverandering aan te pakken. Grote kans dat jij hun logo al eens op een vrachtwagen hebt zien staan. De aangesloten organisaties participeren in een structureel CO2-reductieprogramma op basis van Lean Management. De werkwijze van Lean & Green spoort logistieke organisaties aan […]
A3 verbetermethodiek
Wat is de A3? De A3 is een populair hulpmiddel uit de Lean gereedschapskist waarmee je snel en effectief kunt communiceren over de voortgang en de resultaten van je verbeterproject. Zo kan je op een gestructureerde manier je problemen oplossen. Een A3 staat letterlijk voor een vel A3 papier waarop verschillende stappen staan weergegeven die […]
Design Of Experiments (DOE)
Wanneer je bezig bent met het ontwikkelen van een proces of product dan zijn er vaak een aantal factoren die je kan variëren. Deze factoren noemen we de X-en. De X-en kunnen bijvoorbeeld te maken hebben door ergens meer of minder van in te doen, maar kan ook het effect laten zien van het wel […]
De senior stakeholder
Iedere senior stakeholder (een persoon met beslissingsbevoegdheid of met veel invloed in de organisatie) heeft een eigen stijl waarmee die persoon communiceert over lopende verbeterprojecten. Als green belt of black belt vergroot je de kans op een succesvol project door aan te sluiten bij de communicatie voorkeursstijl van belangrijke stakeholders. Lees in deze blog hoe […]
Omgaan met weerstand
Als je bezig bent met continu verbeteren, zorg je vaak voor een verandering in de manier van werken en stuit je vaak op weerstand. De intentie hierbij is dat de verandering ten goede komt van de organisatie. Toch is de verandering misschien niet voor iedereen een verbetering, of vraagt de nieuwe werkmethode oefening. Je hoort […]
Hoe Lean communicatie verbetert
Niet met elkaar op de juiste manier communiceren zorgt vaak voor misverstanden en onbegrip. Veel problemen tussen afdelingen en teams ontstaan omdat er geen goede communicatie met elkaar is. Communicatie ervaring Ik heb het regelmatig zien gebeuren in mijn tijd als communicatiemedewerker. Vaak weten teams en afdelingen helemaal niet van elkaar wat de ander aan […]