Procesbeschrijvingen & Process Mining
Binnen elke organisatie word je er mee lastig gevallen: procesbeschrijvingen. Ze beschrijven perfect hoe het proces moet lopen (maar wat in de realiteit nooit gebeurt), zijn vrijwel nooit up-to-date en worden door werknemers als grote last ervaren. Processen blijven dan ook een wonderbaarlijk iets.
Deze procesbeschrijvingen worden vaak nog op een ouderwetse manier uitgevoerd. Ergens en ooit worden ze opgeschreven en opgeslagen. Dit kan in een map zijn waar nooit meer naar wordt omgekeken of in een systeem wat eigenlijk niemand volledig begrijpt. Zodra iemand de beschrijvingen er weer eens bij pakt zijn ze alweer veroudert en kunnen ze vrijwel altijd meteen weggegooid worden. In de meeste gevallen zijn ze ook niet volledig. Het is vaak slechts een eenvoudige omschrijving van de werkelijke processen, waar defecten, herstelwerkzaamheden, wachttijden, etc. niet in terug te vinden zijn.
Dat het proces vaak niet zo werkt als hoe je zou willen, komt o.a. doordat elke werknemer en elke afdeling processen op een andere manier uitvoert. Een ideale wereld waarin iedereen op dezelfde manier werkt, bestaat helaas niet. Daarnaast zijn procesbeschrijvingen soms opgesteld door werknemers die er niet eens meer werken of denken afdelingen dat ze voor elkaar regels kunnen opstellen (waar ze het uiteindelijk zelf niet mee eens zijn).
Process Mining
Wat gebeurt er dan als je de werkelijke uitvoering van processen gaat analyseren en dit gaat vergelijken met hoe het zou horen te lopen volgens de procesbeschrijvingen? Zijn er veel overeenkomsten of wijkt het juist erg van elkaar af?