Heb je je wel eens afgevraagd wie de mensen in het Bureau Tromp team zijn? Elke maand zal een van hen zijn of haar visie en ervaringen binnen het Lean Six Sigma vakgebied met jullie delen. Deze maand is dat Bas Kooijman.
Bij Bureau Tromp houd ik mij voornamelijk bezig met de marketing en sales. Ik spreek daarom veel met (potentiële) klanten en zie een drietal belangrijke trends binnen Lean consultancy die ik graag met jullie wil delen:
- Het MKB heeft Lean ontdekt
- Lean is lastig levend te houden na een enthousiaste start
- Wat volgt er na Lean?
Lean bij MKB
Steeds meer kleine organisaties pakken Lean en Six Sigma op. De grote corporates begonnen twee decennia geleden in Nederland al met Lean. Tien jaar geleden was het de beurt aan de overheden. Mondjesmaat introduceerden een aantal ministeries Lean binnen onderdelen van hun gigantische organisaties. Wat mij opvalt is dat wij de laatste twee jaar steeds meer MKB-ers als klant krijgen. Waar deze groep vroeger dacht dat Lean iets van de grote bedrijven is, proberen zij dit nu ook zelf in te voeren. Het is hierbij vaak wel zo dat Lean hier minder gestructureerd wordt ingevoerd. Een aantal medewerkers wordt op training gestuurd en zij ‘moeten het maar even binnen de organisatie laten landen’. Dit laatste zorgt ervoor dat medewerkers enthousiast terugkomen maar vaak niet in staat zijn om hun niet-opgeleide collega’s mee te nemen in de veranderingen.