Change management: stap niet in de bekende valkuilen

Verandermanagement

Change management: stap niet in de bekende valkuilen

Change management is een proces om veranderingen te implementeren binnen een organisatie om een bepaald doel te behalen. Change management, ook wel verandermanagement, komt bijvoorbeeld om de hoek kijken bij het in gebruik nemen van een nieuw IT-systeem of als je als organisatie lean management wilt implementeren. Alleen gaat change management wel even iets verder dan alleen een verandering doorvoeren. In deze blog geven we je daarom een introductie op verandermanagement en behoeden we je voor de valkuilen.

Wat is change management?

Zoals het hoort bij een goede introductie gaan we eerst even terug naar de basis. Bij change management draait het dus om het doorvoeren van een verandering. Hierbij is het niet alleen belangrijk om je te focussen op het einddoel (de verandering), maar juist ook het proces ernaartoe. Bij verandermanagement onderscheid je daarom een aantal aspecten.

1. Strategische planning > zonder plan geen verandering. Daarom start verander management altijd eerst met het identificeren van de veranderingen en een goed plan om de verandering door te voeren.
2. Communicatie > draagvlak is essentieel voor het slagen van een verandering. Zorg er daarom voor dat je de urgentie van de verandering benadrukt en helder communiceert over de verandering, de voordelen en eventuele nadelen.
3. Betrokkenheid stakeholders > dit punt valt grotendeels samen met punt 2, want je hebt medewerkers, managers, directie en andere belanghebbenden hard nodig. Zeker als het om een verandering gaat die impact heeft op de hele organisatie.
4. Training en ondersteuning > voor het vergroten van het draagvlak is het slim om mensen ondersteuning te bieden tijdens de verandering. Daarom omvat change management vaak ook het opstellen van tools, informatiebijeenkomsten en/of het delen van handleidingen. Zo maak je het iedereen net even wat makkelijker. Ideaal voor het vergroten van het draagvlak.
5. Weerstand managen > in de ideale wereld staat iedereen te juichen bij een verandering. Maar helaas blijkt de werkelijkheid toch vaak iets minder rooskleurig. Zo kun je er bij het implementeren van de scrum-methodiek tegenaan lopen dat jouw collega’s helemaal niet zo enthousiast zijn als je zou willen. In deze blog over verandermanagement lees je hoe je om kunt gaan met weerstand bij change management.
6. Monitoring en evaluatie > om op tijd bij te kunnen sturen, is het belangrijk om tijdens het traject je inspanningen te monitoren en vervolgens ook je inzet te evalueren. Zo voorkom je dat je te lang een route kiest die niet zo effectief blijkt te zijn.

Voorkom 3 valkuilen van change management

Nu je bent geïntroduceerd in de wereld van verandermanagement, sta je wellicht te popelen om van start te gaan. Toch houden we nog graag heel even je aandacht vast. We behoeden je namelijk graag voor de drie grootste valkuilen bij change management.

1. Te snel van start gaan
Stel je voor: je hebt je veranderplan opgeleverd en de directie juicht het toe. Dan is het best verleidelijk om meteen van start te willen gaan. Alleen kom je jezelf waarschijnlijk dan heel hard tegen en is het resultaat niet wat je ervan had gehoopt. Bij verandermanagement hoort namelijk ook een gedegen voorbereiding. Schrijf een goed implementatieplan waarbij je rekening houdt met alle aspecten die we hierboven hebben behandeld. Sta vooral goed stil bij het creëren van draagvlak en het wegnemen van weerstand. Schrijf in het implementatieplan bijvoorbeeld welke trainingen er nodig zijn om medewerkers mee te nemen in de verandering.

2. Onvoldoende communicatie
Hoe duidelijk voor jou de verandering misschien ook is, grote kans dat jouw collega’s dat helemaal niet zo zien. Zij zijn bezig met hun eigen werk en zitten waarschijnlijk helemaal niet zo te wachten op jouw goedbedoelde plannen. Daarom is communicatie echt het sleutelwoord bij change management. Zorg dat iedereen de urgentie begrijpt van de verandering en wat er precies van hen wordt verwacht. En om er maar even een lekkere marketingterm in te gooien: zorg dat de ‘what’s in it for me’ voor iedere individuele medewerker duidelijk is. Dus kom niet met doelstellingen voor de organisatie, maar verdiep je echt even in de verschillende medewerkers. Snap je waarschijnlijk ook meteen waarom we zo hameren op die goede voorbereiding.

3. Onderschat niet wat er nodig is
Change management doe je niet even erbij. Vaak wordt dan ook flink onderschat welke middelen er nodig zijn om een verandering succesvol door te voeren. Denk hierbij niet alleen aan geld, maar ook aan de tijd, menskracht en expertise die het kost. Bij verandermanagement werk je namelijk echt aan een transformatie van de organisatie en dat is niet altijd even simpel. Daarom richten wij met onze consultancy op het samen werken aan blijvende verbetering. Wil je hier meer over weten? We zien je vraag graag verschijnen.

Contact opnemen

Heb je een vraag? Vul het onderstaand contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op.

"*" geeft vereiste velden aan

Ga naar WhatsApp