Slimmer werken,
blije klanten

Scrum vs Lean

Scrum vs Lean Bureau Tromp

Hoewel Lean Management in principe binnen elke organisatie en op elk denkbaar proces toegepast kan worden, heeft iedere manager zijn eigen voorkeur voor een bepaalde methode. Wat maakt dan de ene methode beter dan de ander?

Vanwege de toegenomen populariteit van agile softwareontwikkeling zullen we in dit artikel Scrum, een van de agile methoden, onder de loep nemen en de overeenkomsten en verschillen met Lean vergelijken.

Scrum

Kortgezegd is Scrum een methode om op een flexibele manier producten te ontwikkelen. Het doel van deze methode is het creëren van een zelfsturend team, die aan het einde van een sprint (1-4 weken) een compleet en werkend product oplevert. Samenwerken is een van de belangrijkste kenmerken van zo’n team omdat zij snel in moeten kunnen spelen op veranderende omstandigheden. Na elke sprint worden immers de eisen van het verwachte product bijgesteld.

De onderstaande Infographic leert jou en je team in één pagina de volledige methode van scrum!

lean agile scrum infographic lean vs scrum

Wil je de Infographic in hoge resolutie op posterformaat? Dat kan via deze link!

Dit is ook de reden dat Scrum vooral wordt toegepast bij producten waarvan de opdrachtgever nog niet precies weet wat hij wil. Meestal wordt dit na de eerste sprint, wanneer het prototype is geleverd, een stuk duidelijker.

Kijk voor meer informatie over Scrum eens op ons Scrum Kennisplatform.

Overeenkomsten: Scrum vs Lean

De grootste overeenkomst tussen Scrum en Lean is toch wel de samenwerking tussen de werknemers die centraal staat. Het succes van de methode wordt hiermee bepaald. Bij beide methoden zijn de mensen die de werkzaamheden uitvoeren dan ook belangrijker dan de tools die zij gebruiken.

Bij zowel Scrum als Lean is niets belangrijker dan het eindresultaat. Dit resultaat moet waarde creëren voor de klant en is het enige doel van het ontwikkelingsproces. Voor Scrum betekent dit dat de opdrachtgever zijn wensen constant bij kan stellen en voor Lean geldt dat het product op zo’n manier is geproduceerd dat er geen verspillingen zijn gemaakt. De klant hoort precies te krijgen wat hij verwacht.

Ook in de uitvoering van de methoden zijn er overeenkomsten te vinden. Bij Lean wordt er elke dag een dagstart gehouden waarin een korte evaluatie plaatsvindt en besproken wordt wat er gedaan moet worden. Ook bij Scrum is dit het geval. In 15 minuten weet ieder teamlid wie wat gedaan heeft, nog moet gaan doen en welke problemen er zich eventueel voordoen. Dit heet officieel de ‘Daily Scrum Meeting’.

Verder houden Scrum en Lean zich vast aan het principe om altijd te blijven verbeteren, binnen Lean ook wel Kaizen genoemd. Beiden gaan uit van continu leren en aanpassen. Dit is een essentieel onderdeel want waarde voor klant creëren is het allerbelangrijkst.

Verschillen: Scrum vs Lean

Lean Management is tot stand gekomen in de industriële sector om de productiesystemen efficiënter in te richten, terwijl Scrum is ontstaan in een creatieve en kennisintensieve omgeving – softwareontwikkeling – waar men zich aan moest passen aan snelle veranderingen. Maar de verschillen tussen Lean en Scrum liggen niet alleen in het ontstaan van beide methoden.

Lean wordt vaak toegepast om de processen in de hele organisatie en haar omgeving te verbeteren. Scrum wordt daarentegen toegepast in teamverband waar de teams niet groter zijn dan 11 personen.

Daarnaast is het bij Lean belangrijk dat de processen zo lopen dat er geen verspilling plaatsvindt. Uiteindelijk leidt dit tot een eindproduct dat op de meest efficiënte manier is geproduceerd. Meestal gaat dit om een langere periode waarin de processen worden uitgevoerd en constant eindproducten worden gemaakt. Bij Scrum wordt er per sprint een deelproduct ontwikkeld. Dit prototype wordt eerst getest en geëvalueerd voordat het team in de tweede sprint een volgend product ontwikkeld dat hierbij aansluit.

Scrum of Lean?

Welke methode beter is kan eigenlijk niemand zeggen. Dat zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen, rekening houdend met de organisatie. Beide methoden sluiten nauw op elkaar aan en passen eigenlijk binnen elke manier van ontwikkeling. Waar het om gaat is dat de klant altijd centraal moet staan en het product krijgt wat hij verwacht, en misschien zelfs nog iets meer.

Vind je dit artikel interessant? Deel het in je netwerk: