Slimmer werken,
blije klanten

Sint Franciscus Gasthuis

Sint Fransiscus Gasthuis (2014)

Onze dienstverlening:

Naar aanleiding van een gesprek met het management waren er 3 punten naar voren gekomen die moesten worden opgepakt om Lean goed te borgen op de afdeling:

1. Een gestructureerde aanpak. Dit betekende dat alle betrokken medewerkers van de Lean projectgroep wisten, wat en wanneer iets moest gebeuren. Daarnaast was er een duidelijke overlegstructuur (bijv. we komen elke x weken bij elkaar) waarin we o.a. de voortgang bespraken, nieuwe acties uitzetten, de communicatie rondom verbeteringen bepaalden etc.
2. Focus. Dus beter een paar punten goed oppakken en successen laten zien dan heel veel tegelijk maar half aanpakken. Een goed voorbeeld hiervan waren de verbeterborden. Deze waren overal maar slechts deels ingevuld en soms helemaal niet. Daarnaast waren de acties niet concreet (bepaal wanneer je welk resultaat wilt zien en wie daarvoor verantwoordelijk is).
3. Communicatie. Dit was een belangrijk aspect voor draagvlak en dus borging van Lean in de organisatie. Communicatie begon al met het goed uitleggen van het doel van bijvoorbeeld een 5S actie of van verbeterborden. Neem mensen mee aan de hand en laat op een leuke, interactieve manier ervaren wat de doelen zijn van een bepaald Lean initiatief.

Consultant

Bas Kooijman.