Slimmer werken,
blije klanten

Gemeente Amsterdam

2362-header-6a90a524f022381b96f815df6d411836-Logo+gemeente+amsterdam

Onze dienstverlening

In lijn met de beoogde resultaten en onze visie op het toepassen van Lean Management, bestond onze aanpak uit drie componenten:

1. Policy deployment: Het ontwerpen, uitwerken en implementeren van het programma waarin dag- en weekstarts samen met prestatieborden het centrale instrument waren.

2. Kennis en kwaliteit van medewerkers: Het ontwikkelen van mensen middels workshops, begeleiding en coaching.

3. Coachend veranderen: Het omgaan met menselijke aspecten en de onderstroom (het ‘niet zichtbare deel’) van deze verandering.

De drie componenten beïnvloedden elkaar continu gedurende het traject. In de eerste fase maakten we kennis met de organisatie en verzamelden en analyseerden we de verkregen informatie (doelstellingen, procesprestaties, kennisniveaus). Op basis hiervan ontstond er een routekaart die we gebruikten om het programma neer te zetten. Deze route legden we af met de medewerkers die we voorzagen van kennis over Lean en belangrijke Lean instrumenten. Hierdoor waren zij in staat steeds beter invulling te geven aan continu verbeteren op hun eigen afdeling.

Elke verandering kent ook een aantal onzichtbare elementen die geworteld zitten in de cultuur van een organisatie. Een heldere, gecommuniceerde visie en aanpak gecombineerd met het investeren in medewerkers is niet voldoende voor een succesvolle verandering. Leidinggevenden hebben hierin een coachende en faciliterende rol.

Consultants

Armand Rohrböck, Bas Kooijman en Roos Spanjer.