Slimmer werken,
blije klanten

Een cultuur van continu processen verbeteren

Veel organisaties hebben Lean geïntroduceerd: er zijn medewerkers op training geweest, een aantal (lange) Lean Six Sigma projecten zijn uitgevoerd. Aan het begin van menig training is de de bakermat van Lean, Toyota, voorbijgekomen. Daar is men al ruim 70 jaar met Lean bezig en komen medewerkers zelf weer continu met nieuwe verbeteringen. Maar hoe bereik je dat?

Het antwoord stelt wellicht teleur! Er is namelijk geen kant-en-klare oplossing voor. Het is afhankelijk van het enthousiasme van het management, het succes van de eerste Lean projecten, de communicatie daarom heen etc. Hieronder 3 tips om Lean beter te laten beklijven:

Lean borgen in mijn organisatie

1. Zorg voor een ambassadeur
Een prominent persoon binnen de organisatie, het liefst de hoogste baas, is enthousiast over de methodiek en straalt dit uit binnen de organisatie. Zijn hoofd is verbonden aan alle communicatie over Lean. Hij gaat met enige regelmaat op de zeepkist staan en vertelt over de succesvolle en ook de minder succesvolle Lean Six Sigma projecten die zijn uitgevoerd.

2. Maak het eigen
Veel organisaties zijn te afhankelijk van externe trainers en consultants om Lean Six Sigma projecten uit te voeren. Zorg voor eigen opgeleide medewerkers en liever nog: zorg voor eigen opleiders. Zet een eigen Lean Academy op en leid eigen medewerkers zelf op. Op deze manier sluiten opleidingen nog beter aan bij de behoefte. En, niet onbelangrijk, de acceptatie is groter als het verhaal wordt verteld door een collega in plaats van een buitenstaander.

3. Geef het de tijd
Verwacht niet dat binnen een paar maanden een organisatie Lean ademt en niet anders doet dan de hele dag processen verbetert. Dit heeft tijd nodig en dan zelfs zal nog niet iedereen enthousiast zijn over de methodiek. Hier geldt de 1/3 regel: binnen iedere organisatie is een groep die enthousiast is over nieuwe methoden, een groep die hier neutraal tegenover staat en een groep die er tegen is. Concentreer je op de eerste twee groepen.